VHS på jobb og Netflix hjemme
Kronikk

VHS på jobb og Netflix hjemme

Facebook-chat versus e-post og ’06-intranett versus Google-søk: Fortsatt tillater vi store forskjeller på teknologien vi bruker privat og i vårt daglige arbeid. Hvorfor senker vi våre digitale forventninger på jobb?
02.juni 2019 Av Tor Ommund Ljosland, salgssjef i Atea Rogaland

Hjemme er videokassetter, DVD og CD-er for lengst erstattet med strømmetjenester. Det siste tiårets introduksjon av ny forbrukerteknologi har vært verdens mest omfattende digitaliseringsprosjekt­ – og tilnærmet smertefritt. På kort tid er den gjennomsnittlige nordmanns private liv blitt fullt digitalisert og gode teknologiverktøy er en selvfølge i hverdagen. Vi deler, klikker og laster ned. Via mobile nett og applikasjoner på smarttelefonen blir film, musikk, kamera, lommelykt, kalender og adressebok tilgjengelig der vi er, på samme enhet.

Denne digitaliseringen gir oss både kostnads- og effektivitetsgevinster og det er fortsatt bare tolv år siden Apples iPhone så dagens lys. Men hvor langt har hverdagsdigitaliseringen kommet på arbeidsplassene våre?

Svar om fire til seks virkedager

Dessverre er det ofte rake motsetningen til hvordan vi konsumerer teknologi privat. Man trenger opplæring og administratortilgang for å forstå programvaren man skal bruke. Ofte må man vite eksakt hvor et dokument ligger for å finne det og skal man ha en avklaring fra en kollega, blir det ofte gjennom gammel teknologi, som epost. Hvorfor er det så gammeldags med en gang man kommer inn på en arbeidsplass? Det er flere svar på dette, men at det ligger en stor gevinst for enhver virksomhet som klarer å digitalisere arbeidshverdagen, det er sikkert.

Sannheten er at effektiv teknologi ikke er forbeholdt det private. I dag kan vi samhandle via chattefunksjoner i stedet for per epost, vi kan få applikasjoner og filer tilgjengelig hvor enn du er og på hvilken som helst enhet, man kan søke etter informasjon på samme måte som på Google og mange tjenester kan også leies per time.

Kost bør heller ikke være et hinder for en digital oppgradering av arbeidsplassen. De fleste bedrifter vil klart være mer interessert i å endre betalingsmodell til en brukerbasert pris per måned enn å investere millioner i infrastruktur som leverer samme eller dårligere opplevelse for brukere. Det samme gjelder også offentlige virksomheter som helt sikkert har mer nytte av å bruke investeringsmidler på skoler og barnehager i stedet for «VHS–spilleren», slik mange gjør i dag.

Check på alle punkter!

Dessverre er det fortsatt få bedrifter – og ikke minst ledere – som tør eller vet å utfordre den tradisjonelle måten ansatte jobber på. Hjemme er vi vår egen sjef, både teknisk og økonomisk og kan ta de grep som er nødvendig for bli mer effektive. Regnestykket er enkelt; bedre opplevelse, større utvalg, tilgjengelighet overalt, pris per måned og betaling kun for det jeg trenger.

For å spille dine ansatte og medarbeidere gode i jobben sin, oppfordrer jeg alle til et digitaliseringsløft på arbeidsplassen. Enten du jobber som ordfører, oljearbeider, børsmegler eller i barnehage bør du kunne forvente like mye av dine digitale verktøy på jobb som hjemme. Tenk intuitivt utstyr som ikke krever opplæring, når du er ute og reiser skal du fortsatt ha tilgang til alt du trenger, vil du samhandle med andre skal du kunne etablere område for dette med en gang, har du behov for ekstra datakraft eller lagring så skal du få det med en gang. Og sist men ikke minst – bedriften du jobber i skal sørge for en digital sikkerhet som tilpasser seg måten du jobber på, ikke motsatt.

Andre liknende nyheter

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.