Vokser på å tilgjengeliggjøre data
BI Builders feirer 10-års jubileum i år og har brukt tiden under koronapandemien til å videreutvikle programvaren Xpert BI. Daglig leder Jarle Soland spår et veldig godt 2022 og ny omsetningsrekord. Foto: Lars Idar Waage

Vokser på å tilgjengeliggjøre data

Forus-selskapet BI Builders har brukt tiden under koronapandemien klokt og videreutviklet programvaren sin. Nå håper de å ta ut potensialet og sette omsetningsrekord i 2022.
26.november 2021 Av Lars Idar Waage


For to år siden satset BI Builders stort og opprettet kontor i New York. “First we take Forus, then we take Manhattan” var overskriften i Rosenkilden i en artikkel om internasjonalisering. Kort tid etter kom koronapandemien og stengte ned hele verden, og skapte et vanskelig marked å etablere seg i.

– Heldigvis har vi gjort dette på en kontrollert måte og millionene har ikke flagret ut av vinduet. Det har vært to rolige år, men nå begynner ting å røre på seg og vi har signert første partneravtale, forteller daglig leder Jarle Soland.

 

Tilgjengeliggjør data

Xpert BI er produktet som skal selges verden over – et verktøy som gir automatisk tilgang til data fra ende-til
ende, slik at en får god sporbarhet og bedre innsikt i hvordan ting henger sammen i organisasjonen – også helt frem til analyse og rapportering. Ved å automatisere repetitive oppgaver frigjør bedrifter mye tid, som heller kan brukes på verdiskapende arbeid.

– Hvis du kjører helt standard så sitter folk og koder – og i stedenfor dette bruker vi metadata fra kildesystemene til å autogenerere denne koden, så gir vi automatisk dokumentasjon og sporbarhet på dataene som følger av at det er en maskin som gjør det.

De typiske kundene er innen energibransjen, med de tradisjonelle olje- og gasselskapene i front. Kunder som Aker BP, Petoro, Neptune og Nor Sea Group er viktige kunder. Men verktøyet kan fint brukes i andre bransjer også. Brynhilds Godtefabrikk er en av de beste kundereferansene selskapet har.

– De har ikke egne dataplattform- ansatte, men klarer med bruk av XpertBI å være helt i forkant på data og analyse med begrenset ressursbruk, forklarer Soland.

 

Videreutvikling

Før koronapandemien traff hadde selskapet fylt opp salgspipelinen og var klar til vekst. Med en omsetning på 36 millioner håpet de på videre vekst i 2020, men som endte med nedgang i omsetningen. Til tross for nedgangen greide BI Builders å sikre et positivt resultat i 2020. I 2021 har de hatt god vekst.

– Alt ble satt på vent, og i perioden mellom mars og ut sommeren tapte vi penger i 2020. I år ender vi på rundt 45
millioner kroner, sier den daglige lederen.

Under nedstengningen har de nemlig brukt tiden godt på Forus og videreutviklet produktet. Gjennom to innovasjonsprosjekter sammen med Innovasjon Norge har de prøvd å gjøre seg mer konkurransedyktige.

– En tidligere utfordring var at dersom kunden hadde laget noe fra før, så kunne ikke vi gjenbruke denne. Det gjorde at noen hadde høyere terskel for å skifte ut, sier han.

I løpet av fjerde kvartal i år vil de lansere en oppdatering som de tror vil falle i god jord hos mange, også hos konsulentselskapene som i noen tilfeller ville vært konkurrenter.

– I den nye løsningen kan vi kombinere data som er manuelt tilrettelagt med autogenererte data fra Xpert BI ,og gi kundene full dokumentasjon og sporbarhet på nytt og gammelt. Dette gir større muligheter for at både kunder og konsulenthusene kan bruke vårt verktøy som en del av sin verktøykasse når de kjører prosjekter.

 

Henter kompetanse

Han tror også det vil føre til et tettere samarbeid med konsulenthusene i tiden emover, og at dette blir en vinn-vinn situasjon for alle.

– Jeg tror dette kan gi bedre marginer for konsulenthusene, samtidig som vi kan få nye kunder.

Som de fleste andre selskaper innen IT, så har også rekruttering til BI Builders vært krevende. Det er kamp om de kloke hodene i regionen og som et lokalt softwarehus i vekst har man ofte havnet i skyggen av de store konsulent-husene. Den vinden er i ferd med å snu.

– Vår teori er at mindre softwareselskap som oss fremstår som mer attraktive nå fordi kandidatene ser at de får være med å bidra til noe konkret, mener Jarle Soland.
 

Bare dagen intervjuet ble gjort gjennomførte de flere intervjuer med aktuelle kandidater. Etter IKT-fagen på UiS sitter også selskapet på en liste med hele 60 aktuelle kandidater, der to allerede har sikret seg jobb i selskapet. Nå jobber de deltid og skal inn i sommerjobb og fulltid etter endt masterstudie.

– Akkurat den ekstreme effekten av IKT- dagen har vi aldri sett før, og i år snakker vi om 60 skikkelig gode, topp kvalifiserte kandidater. Vi satser mer på at de kommer inn i praksisordninger og sommerjobber mens de studerer og fortsetter fulltid etterpå, sier han.

– Hvorfor tror du dere har fått mange dyktige på denne måten?

– Jeg har ingen fasit, men vi har et veldig kompetent team og folk liker å jobbe med flinke kolleger. Vi er nok et av de mest kompetente på vårt område i Norge, og det betyr mye, mener han.

 

Omsetningsrekord?

Å invitere konsulentpartnere til å sette sammen med BI Buliders sine ansatte har også vist seg å være en god løsning. På den måten lærer partnerne å bruke Xpert BI sammen med selskapet. Erfaringen tar de med tilbake til sine arbeidsgivere og ikke minst til andre kunder.

– Dersom partnerne sitter med oss og er med som en del av teamet så kan de få flere konsulentoppdrag, samtidig som vi får partnerne våre tettere knyttet til oss. Sammen kan vi få snøballen til å rulle, sier han.

Selskapet har blitt langt mer bevisste på hvordan de fremstår utad og blitt mer aktive i sosiale media og jobber kontinuerlig med økt synlighet på nett. Norske produkter og løsninger fremstår ofte som svært gode og solide globalt, men vi nordmenn er kanskje ikke like flinke selgere. BI Builders tror det å snakke opp seg selv kan bidra til bedre salg.

– Vi har aldri hatt det så travelt med kundemøter som nå, og skal du nå frem med ditt budskap for å selge både produktet og bedriften, så må du gjerne snakke litt høyt.

– Hvordan blir den internasjonale satsingen videre?

– Potensialet internasjonalt er utvilsomt stort, og det var derfor vi tidligere i år inngikk en avtale med en ny partner i Benelux og åpnet kontor i Amsterdam. Men vi må jo hele tiden evaluerer hvor vi skal fokusere, og med det trykket vi har i Norge om dagen, så må vi se hvor vi får størst effekt. Den internasjonale ambisjonen står imidlertid ved lag, men det forutsetter at det tar seg opp nå som verden åpner opp igjen.

Selv om koronapandemien har satt en kraftig demper på veksten selskapet hadde ambisjoner om i 2020 og 2021, har det også gitt positive konsekvenser med at de ble tvunget til å tenke kreativt.

– Produktutviklingen gjør at vi kommer ut av dette med enda større fart enn vi hadde for to år siden, og utsiktene er dermed enda mer positive, sier Soland før han avslutter:

– Siden vi også får tak i ansatte både her og i Oslo så er jeg veldig optimistisk på fremtiden. Neste år omsetter vi for minst 60 millioner kroner.

Andre liknende nyheter

Giganten som gir tilbake

NorDan er en ledende produsent av dører og vinduer til det europeiske markedet. 12 fabrikker, 30 salgskontor, 2200 medarbeidere og en omsetning på ca.…

110 år med gjestfrihet

En av landets eldste utdanningsinstitusjoner, Norsk hotellhøgskole, fyller 110 år.

Her er aksjetipsene for 2022

Peter Hermanrud vant aksjeduellen mot Alexander Stensrud i 2021. Her er aksjene de to strategene anbefaler for 2022.

© Næringsforeningen 2019-2022 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner