Widerøe trenger to ting for å lykkes med elfly-satsingen
Andreas Aks, administrerende direktør i Widerøe Zero under Arendalsuka 2022.

Widerøe trenger to ting for å lykkes med elfly-satsingen

Norge har en unik mulighet til å være en testbenk og bør ta en aktiv rolle i forhold til å videreutvikle elflyteknologien. Temaet ble debattert på Rygerelektra under Arendalsuka 2022.

Luftfarten går inn i en ny, tredje æra. Men det er viktig at den blir kommersielt bærekraftig, slik at den ikke ender opp som Concorde, forklarte Andreas Aks, administrerende direktør i Widerøe Zero.

– Vi trenger to ting. Det første er en forutsigbarhet på skatte- og avgiftspolitikken.
Vi har allerede to tilbud om å kjøpe elfly, forklarer Andreas Aks.

– Det andre er at teknologiskifte er krevende, komplekst og kostbart. Vi trenger assistanse og hjelp i denne prosessen. Virkemiddelapparater fra regjeringen er helt nødvendig i et teknologiskifte.

Aks har også et tredje ønske, og det er at vi skal se at noe av kjerneteknologien utvikles i Norge.

– Vi har en unik mulighet til å «tappe» inn i forhold til teknologiutvikling her i Norge, med Rolls-Royce. Vi kan være en testbenk, et foregangsland hvor man tar i bruk elfly-teknologien i en tidlig fase før det kan skaleres, sier Aks.

Jakob Bjelland, statssektretær i Samferdsledepartementet, påpeker at luftfartsstrategien til regjeringen kommer i løpet av året. Luftfartsstrategien staker ut veien videre for en ny luftfartsæra. Norge er helt enkelt nødt til å lykkes. Geografien vår gjør at vi enkelte steder ikke har noen andre alternativer enn fly som fremkomstmiddel. I tillegg har vi forpliktet oss til store utslippskutt, gjennom internasjonale klimaavtaler, poengterte Bjelland.

Fra venstre: Sigurd Øvrebø, administrerende direktør i Rolls Royce Electrical Norway og Jakob Bjelland, statssektretær i Samferdsledepartementet, i samtale ombord på Rygerelektra.

– Vi trenger ikke å bygge infrastruktur rundt luftfart, vi har allerede en perfekt lufthavnstruktur. Vi har i tillegg en historie med å være tidlig ute med elbil og elektriske ferjer. Vi har et klart mål om å være tidlig ute med elektrisk luftfart, konkluderer Bjelland.

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.