Aibel får viktig Equinor-studie for feltprosjektering

Aibel er tildelt en studie for feltprosjektering, konseptoptimalisering og definering av Equinors ubemannede prosessplattform på Krafla-feltet.
15.september 2020 Aibel
Illustrasjon: AIBEL

Studiens hovedmål er å modne konseptet ytterligere med oppkopling (tie-in) til vertsplattformen som ligger i NOA-området (Nord for Alvheim), som driftes av Aker BP. I nært samarbeid med kunden Equinor vil Aibels fokus være å sikre pålitelig og robust design, med minimalt behov for vedlikehold, forenkling av systemer og funksjoner på plattformen, i tillegg til automatisering og digitalisering. Her vil Aibel benytte seg av erfaring fra tidligere konseptstudier på Krafla og Peon og kompetansen selskapet har fått fra ubemannede plattformkonsepter generelt, både innen olje og gass og innen havvind.

– Vi gleder oss til å bli en del av den nye banebrytende Askja/Krafla-utbyggingen, sier Nils Arne Hatleskog, konserndirektør for feltutvikling og havvind i Aibel.

– Vi ser tildelingen som en anerkjennelse av evnene Aibel har utviklet gjennom årene innen ubemannede anlegg, først innen havvind transformatorstasjoner, og nå brakt til et nytt nivå for ubemannede prosessplattformer, i et inspirerende samarbeid med Equinor.

Studien blir utført i Concept & Studies-gruppen i Asker og er allerede i gang. Den første fasen varer til desember 2020.

Aibel er et ledende serviceselskap innen olje, gass og havvindindustriene. Selskapet leverer optimale og innovative løsninger innen prosjektering, bygging, modifikasjoner og vedlikehold gjennom hele prosjektets levetid. Aibels 4.000 dyktige medarbeidere jobber nærme kundene på selskapets kontorer i Norge, Thailand og Singapore. I tillegg har Aibel to moderne verft i Haugesund, Norge, og i Laem Chabang, Thailand, med komplett kompetanse innen prefabrikasjon og bygging.

Andre liknende nyheter

Lyser ut vegkontrakter for drift

Rogaland fylkeskommune planlegger i tiden framover å utlyse flere konkurranser på drift av fylkesvegnettet. Årlig bruker fylkeskommunen omlag 150 mill…

Vil gjenreise reiselivet

Líf by Norwegian Experience satser nytt i et markedet som er hardest rammet av pandemien, nemlig reiseliv. Líf skal ta seg av alt som ikke representer…

Markedsføringshuset blir til Innsikt

Etter drøyt tjue år som Markedsføringshuset endrer blir selskapet til Innsikt i 2021. – Vi justerer også litt på lagoppstillingen og har fylt verktøyk…

© Næringsforeningen 2019-2020 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner