B&G øker ordrereserven med 450 mill

De siste ukene har B&G i Egersund økt ordrereservene med cirka 450 millioner kroner. Det er svært gledelig i en tid med meget stor arbeidsledighet, melder selskapet.
04.mai 2020 Bertelsen & Garpestad
Øyvind Langemyr, daglig leder i Bertelsen & Garpestad. Foto: Sylvie A. Skadberg

– De siste ukene har vi økt ordrereservene med cirka 450 millioner kroner. Det er svært gledelig i ei tid med meget stor arbeidsledighet. Vi har inngått nye avtaler med både Forsvarsbygg på Evenes flyplass og med Statens vegvesen om rehabilitering av tunneler på Haukeli, opplyser daglig leder Øyvind Langemyr. Bertelsen & Garpestad AS har også signert kontrakt på en ny rundkjøring på Sinnes i Sirdal. Her er kontraktsverdien på cirka 35 millioner kroner.

– I tillegg har vi signert kontrakt i Bodø på et veiprosjekt for kommunen. Oppstarten her er noe utsatt på grunn av lokale koronatiltak. Det er også full drift på våre prosjekt for forsvarsbygg på Evenes Flyplass. Vi har totalt signert to kontrakter for forsvarsbygg her, forteller Langemyr.

Foreløpig er framtida lys

Kontraktene som nå er inngått, er forholdsvis lange og går over minst ett år. Haukeli-prosjektet vil gå over tre sesonger. I tillegg til det som nå er nevnt, er Bertelsen & Garpestad blant annet engasjert i prosjekter i Trøndelag, på Kongsberg, Sotra og Bømlo og som tidligere nevnt på Evenes.

– Alle våre ansatte vil være i arbeid fra mai av, og det er sannsynlig at vi må tilsette mer personell etter ferien. Alle våre datterselskap har også ei forholdsvis full ordrebok. Foreløpig er framtida lys, men ting skjer raskt og det kan skifte fort, minner den daglige lederen om.

BG tunnel AS er i full gang med et vannkraftprosjekt i Kvinesdal. Over påske starter selskapet også med tunneldriving i Maudal. Dette er et prosjekt for Lyse hvor BG er hovedentreprenør. Prosjektet har en verdi på cirka 60 millioner kroner. Prosjekter kan bli for store Med tanke på fortsettelsen vil Bertelsen & Garpestad være helt avhengig av at kommuner, fylker og stat prioriterer å få nye prosjekter ut i markedet.

– Vi etterlyser prosjekter i Rogaland , mang andre fylker har kommet ut med en liste over prosjekt som kan igangsettes i de forskjellige fylker, men har ikke fått noe fra Rogaland. Vi ser at det nå diskuteres både hos Nye Veier og Statens vegvesen om enkelte av prosjektene kan bli for store. Det vil være en veldig fordel for små og mellomstore norske entreprenører om en del av disse blir delt opp litt. Det vil hjelpe den norske bygg- og anleggsbransjen og vil kunne sysselsette flere ledige. Vi ser nå på resultatet av Sotra-prosjektet , et prosjekt til bortimot 10 milliarder kroner, og her er det kun utenlandske tilbydere som er prekvalifisert. Det er viktig å beholde den gode kompetansen, og ikke minst anleggskulturen oppe blant norske anleggsarbeidere. Den kan vi miste dersom prosjektene blir for store og mange av prosjektene går ut av landet. Bertelsen og Garpestad har en svært god anleggskultur, og reiser på prosjekt over hele landet, men når prosjektene blir for store, så blir risikoen også for høy for oss, skriver selskapet i en melding.

Få innleide for tida

Bertelsen & Garpestad har nå et sted mellom 200 og 210 ansatte.

– Vi har for tida svært få innleide. Vi ønsker i hovedsak å bruke egne ansatte på de arbeidene som nå pågår, blant annet på grunn av koronaepidemien. Det er mye lettere å overholde påleggene som kommer fra myndighetene når vi kun har egne ansatte i arbeid, forklarer Langemyr.

Nylig ble et nytt B&G-selskap startet opp, nemlig B&G Betongentreprenør AS i Lyngdal. Dette selskapet begynner også å få fulle ordrebøker, både eksterne og interne oppdrag.

– Vi ønsker å utvide markedet også mot Sørlandet. Her lokalt i Dalane har vi Espeland forskaling, som «server» oss på betongarbeider, sier den daglige lederen.

Dfind kåret til Årets Rekrutteringsbyrå

Dfind er kåret til Årets rekrutteringsbyrå for 2024 på The Hunt, som er Schibsted sin store årlige kåring. Selskapet har som eneste aktør vært nominer…

Ny styreleder i Solakonferansen

Øivind Solberg har overlatt stikka til Andreas Kollbye Aks – som da blir ny styreleder i Stiftelsen Solakonferansen.

Justify lanserer juridisk «fastlege»

– Dette er virkelig en «game-changer». Med vår førstelinjetjeneste ønsker vi å gjøre advokathjelp tilgjengelig for alle, uavhengig av økonomisk status…