Byggvell med rekorder i Rogaland

Byggvell-kjeden øker omsetningen på sine tre butikker i Rogaland, samtidig som konsernet satte omsetningsrekord for 2021.
22.februar 2022 Byggvell
Alle de tre Byggvell-butikkene i Rogaland bidrar sterkt til konsernets rekordomsetning i fjor. Ragnar Johnsrud på Byggvell Sola har vært med på en økning på nærmere 100 millioner kroner siden 2018.

Byggvell-kjeden har tre butikker i Rogaland, lokalisert på Sola, Egersund og Moi. Alle disse opplevde fin vekst i fjor. For avdelingen på Sola ble det nær dobling og siden 2018 er omsetningen økt med over 100 millioner kroner. Hovedårsaken til veksten er økning i antall nye kunder og med høy aktivitet gir det god jobb for byggebransjen. I 2021 fikk økte råvarepriser mye omtale og det har naturlig nok også påvirket omsetningen, men avdelingsleder Tor Sigurd Selseng ved Byggvell Sola er glad for at det er andre faktorer som har vært viktigere.

– Hovedårsaken er at våre kunder har høy aktivitet og at vi har hatt en flott vekst i antall nye kunder de siste årene. Det ser vi på som en tillitserklæring, sier avdelingsleder Tor Sigurd Selseng, ved Byggvell Sola. Han er svært fornøyd med utviklingen, selv om han kom inn som avdelingsleder først i august i fjor. Han trekker frem de ansattes bidrag til veksten.

– Å øke omsetningen med 90 millioner på to år er en kjempeprestasjon, og all ære til våre fantastiske ansatte som har stått på for å gjøre en forskjell for kundene. De bryr seg ikke bare om ordren, men også personen bak ordren, sier Selseng. I Egersund har Byggvell 12 ansatte ved avdelingen, og den nye butikken ble tatt i bruk i oktober 2020 har akkurat fullført sitt første driftsår. Denne er både tegnet og planlagt for mest mulig effektiv drift og logistikk, noe både kunder og ansatte setter pris på. Butikken har også bestilt fem store grenreoler til uteområdet for å bedre logistikken enda mer.

– Effektivitet er viktig og sammen med kvalitet og bredde i sortimentet så blir vi en foretrukket leverandør, sier Henning Romslo, avdelingsleder i Egersund. Han er svært fornøyd med utviklingen og trekker først og fremst frem de ansattes bidrag til veksten, ikke bare i avdelingen, men i hele konsernet.

– I bunn ligger det en mentalitet i Birkeland Bruk som går kvelder og netter for å innfri det kundene ønsker, mener han.

Selv om de ansatte har vært en viktig faktor i veksten, både de butikkansatte, men også selgerne som jobber mot større kunder og prosjekter, har kjeden hatt fordeler med å ha egen produksjon via sin eier Birkeland Bruk.

– Vi har kontroll på kvaliteten på trelasten vi produserer, samtidig som vi har en bredde i sortimentet. Det siste året har vi nok også kunnet levere raskere på en del varer enn våre konkurrenter, mener han.

Byggvell-kjeden eies av Birkeland Bruk og har i tillegg til butikkene i Rogaland, avdelinger i Kvinesdal, Farsund, Lyngdal og Vennesla. Hele konsernet hadde også en god økning i fjor. Avdelingen på Moi hadde også en fin økning med på rundt 30 prosent i 2021. Konsernet totalt øker med over 40 prosent.

– Vi ender opp med en økning på rundt 42 prosent til rett over 600 millioner kroner. Tallene er betydelig over det vi hadde både budsjettert og forventet, sier administrerende direktør Arnt Helge Sandvik.

Omsetningen bikket akkurat 600 millioner kroner, men noen dager for sent for konsernsjefen. Han hadde et veddemål med styreleder John Våge om at omsetningen ville passere 600 før jul. Først i romjulen tikket tallene over den magiske grensen.

– Så da ble det et bad på meg, men det var verdt det etter et godt år. Våre ansatte har lagt ned en formidabel innsats gjennom året!

– Var det kaldt?

– Ja, det var steinkaldt!

Andre liknende nyheter

Utvider med syv nye bedrifter

Syv nye VB Partnerbedrifter med en samlet omsetning på over 175 millioner kroner og rundt 100 ansatte innlemmes i VB Gruppen.

Lyse verdt 58 milliarder

Lyse er verdt 58 milliarder, etter en økning på 11 milliarder på to år. Det plasserer Lyse-konsernet som et av Norges 20 mest verdifulle selskaper sam…

– Tett CCS-allianse med Norge

Wintershall Dea vil være representert på Niedersachsens og Norges stander på Hannover Messe 2024. Selskapet vil vise fram et forskningsprosjekt fra Un…