Øker tilstedeværelsen i Stavanger

Konsulent- og rekrutteringsselskapet Jefferson Wells fortsetter satsingen i SørVest, og bygger opp en ny konsulentavdeling i Stavanger.
11.mai 2022 Manpower
Bjørn Christian Bjørnsen, leder for teknologi i Jefferson Wells. Foto: Ingar Sørensen

– Det skjer enormt mye spennende i regionen. Vi er allerede til stede i regionen fra før, og har god kontroll på utviklingen. Det er derfor et naturlig sted å bygge videre, forteller Bjørn Christian Bjørnsen, leder for teknologi i Jefferson Wells.
Bjørnsen tror Stavanger vil være sentrum for betydelig utvikling og vekst i årene som kommer.
– Olje og gass har allerede vært en viktig driver for innovasjon og teknologi i mange år. Det vil ikke stoppe med det første, men nå opplever vi også at den kraften og kompetansen fører til en oppblomstring av enormt mange nye og spennende bedrifter i regionen – både i marin- og grønn teknologi.

Økt behov for kompetanse
I takt med stadige nyetableringer i regionen, tror Bjørnsen også behovet for konsulentbruk vil øke.
– Når selskaper vokser fort vil det være skiftende behov for kompetanse. I mange tilfeller vil dermed støtte fra et konsulentselskap, som kan bistå med spisskompetanse på kort varsel, være nyttig.
Jefferson Wells har allerede en betydelig tilstedeværelse i Stavanger, men da i hovedsak mot olje og gass. Med etableringen av en ny konsulentavdeling er målet å ta markedsandeler mot marin teknologi, havbruk og fornybar energi.
– Hovedsetet for offshore vind vil ligge i Rogaland. Dessuten er det større industrisatsinger både på karbonfangst og -lagring. Med all kompetansen som finnes i olje og gass er det naturlig at satsingen på disse nye industriene skjer nettopp her. Da er naturligvis viktig for oss å bygge et enda sterkere fundament i regionen.

Tøff kamp
Taktskiftet mot grønn og fornybar industri har vært startskuddet for en tøff kamp om de beste hodene – ikke bare i Sør-Vest Norge, men også globalt.
– Det er utfordrende å få på plass rett kompetanse. Dessuten er ikke nordmenn utpreget mobile, hvilket betyr at kompetansen er enda vanskeligere å tiltrekke seg.
Som resultat av den harde konkurransen tror Bjørnsen at det vil bli større dynamikk i bransjen.
– Jeg tror selskap kommer til å ha ansatte som jobber fra flere steder rundt om i landet. I tillegg kan det kanskje også resulterte i økt konsulentbruk. Da skal vi sørge for å være posisjonert, vise frem kompetansen vi besitter og være den beste samarbeidspartneren for å drive videre utvikling.

Andre liknende nyheter

Abacus IT fikk gjev pris under Visma Allstars

Abacus IT vant prisen «Årets Partner Business NXT 2023» i forbindelse med Visma Allstars-arrangementet nå i februar.

ABB og Lnett signerer ny rammeavtale

ABB signerer ny rammeavtale med Lnett for å utvide og forsterke strømnettet i Rogaland. Avtalen omfatter elektriske distribusjonsløsninger til infrast…

Proplan kåret til årets Payroll Partner igjen

Proplan AS er kåret til årets Payroll Partner for andre år på rad av Visma. Prisutdelingen fant sted 8. februar.