Lanserer fokusverktøy av eierløs havplast

Ope lanserer nå et fokusverktøy laget av av eierløs havplast. Designproduktet Ope Petrel skal gi deg deg et bevisst forhold til det å åpne og lukke arbeidsdagen.
21.oktober 2020 Ope
Ope Petrel, er et fokusverktøy for ansatte til å skille jobb og privatliv – særlig aktuelt i disse dager når så mange må jobbe hjemmefra.

I to hundre år har næringslivet tjent penger på å gjøre naturressurser om til produkter og profitt, uten å ta ansvar for konsekvensene for mennesker og miljø. Ope ønsker å snu denne utviklingen på hodet, og gjøre det lønnsomt å rehabilitere den skadete naturen. Samtidig må produsenter ta miljøansvar for hele livsløpet til det de bringer til markedet – selv om produktet har en levetid på flere hundre år. Hvordan løser vi det?

– For to år siden valgte vi å gå løs på plastforsøplingen i havet. Samtidig oppdaget vi at alt som blir ryddet opp enten ble brent eller dumpet på land. Dette ville vi gjøre noe med, og etablerte sammen med vår prosjektpartner Vestre en industriell verdikjede for innsamling og oppsirkulering av marin plast. Nå har vi lansert vårt første produkt av eierløs havplast som også bidrar til mer opprydding av marint avfall. Plasten leier vi fra vårt og Vestres datterselskap Ogoori, verdens første «material as a service»-selskap, som leier havplasten til oss. Dette sikrer en helt lukket verdikjede for plasten, slik at den aldri havner på avveie igjen. Produktet vi lanserer, Ope Petrel, er et fokusverktøy for ansatte til å skille jobb og privatliv – særlig aktuelt i disse dager når så mange må jobbe hjemmefra, skriver selskapet i en melding.

Designproduktet Ope Petrel skal gi deg deg et bevisst forhold til det å åpne og lukke arbeidsdagen. Produktet viser også om du er tilgjengelig eller ikke, og stopper avbrytelser før de oppstår. Gjennom løsningen forsøker selskapet å gjenopprette skillelinjen mellom arbeid og fritid, for å skape et triveligere og mer produktivt arbeidsmiljø på hjemmekontoret.

– Petrel skaper struktur og tilstedeværelse i arbeidssituasjonen og i privatlivet. Ved å posisjonere det dråpeformede tre–håndtaket, kan en forankre oppmerksomheten i arbeidet, samtidig som en kommuniserer tilgjengelighet til andre, uten ord eller tap av fokus. Designproduktet Ope Petrel er virkelig nyskapende, men ikke bare på grunn av sin funksjonalitet. Det er et «ekte sirkulært» produkt, laget av oppsirkulert materiale og tilbudt virksomheter som del av en tjeneste med mål om å rydde naturen for plast på avveie. Basen på produktet vil bli verdens første produkt laget av oppsirkulert marin plast tilbudt gjennom en «Material as a Service»-modell. I tillegg til at komponenten er laget fra 100 prosent oppsirkulert marin plast, så sørger Ope for at mer plast løpende ryddes opp, i kundens navn, skriver Ope.

Den regenerative-sirkulære verdikjeden dette muliggjør, er i seg selv en innovasjon fra Ope og samarbeidsprosjektet «From Beach to Boardroom», finansiert av Handelens Miljøfond.

– Forretningsmodellen er også spesiell her – vi leverer produktet i en tjenestemodell, der mer opprydding av plast fra havet er en viktig komponent, webportal for kunder, der de kan finne både data om hvor mye plast de har bidratt til å rydde opp, og støtteinformasjon/ressurser en annen. Nå jakter vi på pilotkunder som kan teste løsningen sammen med oss mens vi fintuner tjenestemodellen, skriver selskapet.

Dfind kåret til Årets Rekrutteringsbyrå

Dfind er kåret til Årets rekrutteringsbyrå for 2024 på The Hunt, som er Schibsted sin store årlige kåring. Selskapet har som eneste aktør vært nominer…

Ny styreleder i Solakonferansen

Øivind Solberg har overlatt stikka til Andreas Kollbye Aks – som da blir ny styreleder i Stiftelsen Solakonferansen.

Justify lanserer juridisk «fastlege»

– Dette er virkelig en «game-changer». Med vår førstelinjetjeneste ønsker vi å gjøre advokathjelp tilgjengelig for alle, uavhengig av økonomisk status…