Stavanger-porselen årets produkt

Figgjo mottok i dag prisen Årets produkt fra Designindustrien for sin inkluderende porselensatsing, «Porselen for alle».
10.desember 2020 Figgjo
BESTE PRODUKT. Noen farger kan få demenspasienter til å spise mer, viser forskningsprosjektet «Porselen for alle». Markedsansvarlig Christian Gj. Vassdal og administrerende direktør Anne Kristine Rugland Thulin tar imot prisen Årets produkt på vegne av Figgjo. Foto: Figgjo

– Det er utrolig imponerende å se på det Figgjo har fått til i skjæringspunktet mellom forskning, produktutvikling og samfunnsansvar, sier Egil Sundet i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri.

Designindustrien delte ut fire bransjepriser under sitt digitale medlemsmøte torsdag 10. desember. Da hadde en fagtung jury vurdert et finaleheat bestående av 10 norske møbel- og designprodusenter.

Årets produkt: «Porselen for alle» fra Figgjos «Porselen for alle»-arbeid og NCPs miljøstol S-1500 var begge nominert til Årets produkt. Figgjo trakk det lengste strået.

– Jeg er svært glad for denne prisen! Disse produktene har som mål å bedre måltidsopplevelsen for eldre og bidra positivt i et samfunnsøkonomisk perspektiv, sier Anne Kristine Rugland Thulin, administrerende direktør hos Figgjo.

Underernæring er et stort problem hos mange demenspasienter. Stavanger-produsenten har sammen med Hotellhøgskolen ved Universitetssykehuset i Stavanger gjennomført et gjennomgripende forskningsprosjekt knyttet til matlyst hos personer med demens. Prosjektet dokumenterer at farger og fargekombinasjon på tallerkenen gjør at pasientene spiser mer og bedre. Denne kunnskapen har Figgjo tatt inn i sin produksjon av tallerkener og skåler til helse- og omsorgsmarkedet.

– For å bidra til en bedre måltidsopplevelse spesielt for demenspasienter, måtte vi tenke annerledes når det kom til funksjonalitet på design og dekor. Vi er veldig stolte av å være del av det viktige arbeidet til forsker Kai Victor Hansen ved Hotellhøgskolen, Universitetet i Stavanger. Serien har blitt tatt godt imot på det norske markedet, og vi ser gryende interesse for den i utlandet også, sier Thulin.

Andre liknende nyheter

Lyse verdt 58 milliarder

Lyse er verdt 58 milliarder, etter en økning på 11 milliarder på to år. Det plasserer Lyse-konsernet som et av Norges 20 mest verdifulle selskaper sam…

– Tett CCS-allianse med Norge

Wintershall Dea vil være representert på Niedersachsens og Norges stander på Hannover Messe 2024. Selskapet vil vise fram et forskningsprosjekt fra Un…

Dfind kåret til Årets Rekrutteringsbyrå

Dfind er kåret til Årets rekrutteringsbyrå for 2024 på The Hunt, som er Schibsted sin store årlige kåring. Selskapet har som eneste aktør vært nominer…

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner