Stavanger-selskap vinner Mastercard's Lighthouse MASSIV program

Stavanger-baserte Desert Control har utviklet en patentbelagt flytende nanoleire for å motvirke ørkenspredning. Selskapet estimerer at ørkenspredning, eller jorddegradering, har en direkte innvirkning på livskvaliteten 100 millioner mennesker i områdene rundt Sahara-ørkenen. Etter lovende resultater fra et pilotprosjekt i Dubai, kan det norske selskapet potensieltspille en viktig rolle i det afrikanske prosjektet Den store grønne muren, et planlagt grønt belte på tvers av Sahel-regionen sør for Sahara.
– Å vinne Lighthouse MASSIV er en stor ære, særlig fordi det var så mange andre inspirerende selskaper med. Programmet har vært en stor mulighet for oss. Takket være Mastercard, har vi allerede inngått nye strategiske samarbeid over hele verden, sier Ole Kristian Sivertsen, daglig leder i Desert Control.
Som vinner av MASSIV-programmet, blir Desert Control invitert til å pitche for Start Path, Mastercards globale akseleratorprogram.
– Desert Controls flytende nanoleire er et eksempel på en nordisk nyvinning som kan gjøre verden rikere og tryggere. MASSIVs visjon om å være en impact-enhjørningsfabrikk som hjelper samfunnsnyttige selskaper å vokse gjennom samarbeid med andre selskaper. Desert Control er akkuret den type selskap vi gleder oss over å kunne støtte, sier Mats Taraldsson, leder for digital utvikling og fintech-engasjement i Mastercard Norden og Baltikum.
Små selskaper som kan gjøre en stor forskjell I motsetning til akseleratorprogrammer, er Lighthouse MASSIV tilpasset selskaper som jobber for å løse globale utfordringer. Ved å samarbeide med selskaper med stort potensial til å gjøre en forskjell, forsøker Lighthouse MASSIV å gjøre inkluderende vekst til en realitet for dem som trenger det mest. Disse selskapene deltok også i Lighthouse MASSIV-programmet:
- Jamii.one, en gruppesparingsapp utviklet for å styrke den økonomiske situasjonen til kvinner i Afrika sør for Sahara.
- Normative, et bærekraftsrapporteringsprogram brukt av selskaper og investorer over hele verden.
- Hiveonline, en folkefinansieringsplattform utviklet for å støtte finansielt ekskluderte gründere.
- Aion Sigma, et selskap som tilbyr rimelige smarttelefoner til folk uten kreditt- eller internettilgang.
- Red Flash, en mikrobeskatningstjeneste som skal styrke lokale myndigheter i Afrika.
Mastercard, som arrangerer Lighthouse MASSIV-programmet i samarbeid med Invenio Growth, håper å kunne styrke alle disse selskapene, og dermed bidra til å gjøre verden til et rikere og tryggere sted.
Andre liknende nyheter
Rumag har fått ny adresse etter 17 år
Etter 17 år i Godesetdalen har Rumag nå flyttet til nye, moderne lokaler i Maskinveien 8 på Forus – med bedre plass, ny energi og enda sterkere visuel…
Får pris 12. året på rad: Stavangers sterkeste merkevare i eiendomsbransjen
12. året på rad vinner Smedvig Eiendom nok en gang Eiendomsbarometeret i Stavanger.
Bølgen Media har flyttet: – Passer perfekt til vår «Aloha attitude»
Vi i Bølgen Media har pakket ned kontoret og tatt det store steget videre – denne gangen til FOMO Works på Forus. Her har vi funnet et fellesskap vi v…