Tar ny norsk teknologi utenlands

Stiim Aqua Cluster tar med seg norsk oppdrettsteknologi til Færøyene for å møte oppdrettere og presentere norske leverandørbedrifter som har mål om økt eksport.
22.september 2022 Stiim Aqua Cluster
Stein Arne Pallesen (f.v.) og Aslak Tjølsen representerer Fishency Innovation og Bjørn Sirnes representerer WaterLinked, to av de fem selskapene som Trine Danielsen og Stiim Aqua Cluster vil åpne dører for på eksportturen til Færøyene.

Turen er en videreføring av prosjektet «Eksport i kikkerten», et eksportrettet program med fem samlinger som ble arrangert for havbruksklyngens medlemsbedrifter høsten 2021. Programmet ble ledet av Trond Severinsen, som har mer enn 38 års erfaring innen internasjonalisering og eksport av akvateknologi, inkludert 25 år i AKVA group.

– Vi vil løfte norsk eksport av havbruksteknologi, og første trinn i videreføringen av Stiim Aqua Clusters eksportprogram er turen til Færøyene, sier klyngeleder Trine Danielsen.

Med seg har hun og prosjektleder Trond Severinsen representanter fra fem dedikerte selskap i Stiim som har ambisjoner om internasjonal vekst: Fishency Innovation, Nordic Clean Pumps, Water Linked, Ovum og BluePlanet Academy. På programmet står både tilrettelagte business to business-møter, sosialt samvær og besøk for å bli bedre kjent med havbruksnæringen på Færøyene.

– Målet er at bedriftene og klyngen etablerer relasjoner til oppdretterne på Færøyene i løpet av disse dagene. Denne turen vil gi oss nyttige erfaringer for videreføring av Stiims eksportprogram, sier Trine Danielsen.

Turen til Færøyene går av stabelen mellom 26. og 28. september. Fram til neste vår går turen for Stiim Aqua Clusters eksportprogram videre til Skottland, Canada og Australasia.

Andre liknende nyheter

Lyse og Nordic Edge åpner lab for mobilteknologi

Digitaliseringsministeren innvier ny 5G og IoT-lab på Innoasis i Stavanger.

Brukt IT-utstyr gir økt menneskeverd

Allservice tilbyr arbeidstrening for mennesker som har havnet utenfor arbeidslivet. Nå inngår de et samarbeid med iteam hvor brukt IT-utstyr skal gi m…

Altibox vinner Norsk Kundebarometer

Altibox kommer nok en gang ut på topp blant konkurrentene i Norsk Kundebarometers årlige undersøkelse.