Studenter får verdifull arbeidserfaring hos Deloitte Consulting

Hvert år får et knippe utvalgte studenter en smakebit på arbeidslivet hos konsulent- og revisorselskapet Deloitte. Masterstudentene får verdifull arbeidserfaring, og arbeidsgiveren får nye impulser fra de unge håpefulle.
21.september 2022 Deloitte
Stine Verwegen - Leder Deloitte Consulting Stavanger

Sommeren 2022 var det første året også Stavangerkontoret åpnet dørene for studenter, der fire av Deloittes ca 30 interns tilbrakte seks uker sammen med erfarne kolleger og lokale kunder.

– Vi har hatt en utrolig fin utvikling og vekst de siste årene, og kjente at nå var tiden moden for å introdusere interns-konseptet i Stavanger også, sier Stine Verwegen, leder for Deloitte Consulting i Stavanger.

– Å finne reelle prosjekter med konkrete problemstillinger hos kunder gikk mye raskere enn forventet. Studentene har mottatt lønn fra Deloitte, men vi har ikke viderefakturert prosjektene til kundene våre. Dermed får kundene ekstra ressurser og studentene får verdifull erfaring, fortsetter Stine.

Ett av formålene i interns-programmet er også at studentene skal få oppleve hva det vil si å være en del av Deloitte-familien. Det globale selskapet har over 400.000 medarbeidere verden over, med et formål om å utgjøre en forskjell for både medarbeidere, kunder og samfunnet.

– Deloitte ønsker å bidra til vekst i Stavanger-regionen ved å tiltrekke nye talenter og bidra til å videreutvikle en attraktiv region der studenter og fremtidige arbeidstakere har lyst til å jobbe og bosette seg. Vi er selv avhengig av å ha de rette folka med på laget for å bistå kundene våre, sier Stine.

Fire studenter fikk prøve seg på arbeidslivet Det var Helga Bjørg Kristjansdottir (NHH), Kaja Jørgensen (NTNU), Odd Harald Auglend (Copenhagen Business School) og Sander Sigmundstad (UiB) som fikk prøve seg i arbeidslivet denne sommeren. Studentene gjennomførte prosjektene over en periode på seks uker. De fikk testet bredden av kompetanse man trenger som konsulent; prosjektplanlegging, strukturering, møteledelse, behovskartlegging, kravspesifisering, teknisk utvikling og leveransedokumentasjon. I det ene prosjektet utviklet Helga og Odd et PowerBI dashboard som gir innsikt i en modell for oppfølging av drift, og for enklere oppfølging av måloppnåelse mot kontraktsfestede KPI-er. Helga forteller at for henne var det stor verdi å få jobbe på et reelt prosjekt ute hos en kunde. Dette ga henne en uvurderlig innsikt i hverdagen som konsulent. Odd trekker frem hvor lærerikt det var å jobbe i et så stort konsulentfirma som Deloitte. Samtidig satt han igjen med mye erfaringer. Kaja og Sander i sitt prosjekt jobbet med å kartlegge behovene for et ressursplanleggingsverktøy og for deretter å finne løsninger som kunne tilfredsstille disse. Kaja vil absolutt anbefale programmet til andre studenter.

Fra venstre: Odd Harald Auglend, Sander Sigmundstad, Kaja Jørgensen og Helga Bjørg Kristjansdottir

– Deloitte er et utrolig interessant selskap og har virkelig gått inn for å skaffe gode oppdrag til sommerstudentene, sier Kaja.

For Sander er det interessant å kunne jobbe i Stavanger etter studiene. Han forteller at det var nyttig å få oppleve hvordan en jobbhverdag i et firma som Deloitte kan bli etter fullførte studier. Ved oppstart var det lagt opp til intensive kursdager for studentene på Deloittes hovedkontor i Oslo. Slik ble de godt rustet til oppgavene som ventet i kundeprosjektene. Underveis fikk studentene tett oppfølgning, blant annet gjennom en tildelt fadder, coach og prosjektleder. Eksempler på prosjekter i tidligere internship-programmer er:
• Utarbeidelse av strategiplan for krise- ledelse
• Utvikle havindeks for næringslivet
• Utvikle styringsverktøy for Forsvaret

Programmet ble avsluttet med en presentasjon av løsningsforslag for kunden, samt en intern prosjektpresentasjon hos Deloitte.

– Tilbakemeldingene fra kundene har vært utelukkende positive. Kaja, Helga, Sander og Odd ble raskt en del av arbeidsmiljøet vårt og de var et fint tilskudd i avdelingen gjennom sommeren. Dette er definitivt noe vi kommer til å gjøre neste år også, sier Stine.

Søknad til Deloitte sitt internship for sommeren 2023 er åpen.

Utvider med syv nye bedrifter

Syv nye VB Partnerbedrifter med en samlet omsetning på over 175 millioner kroner og rundt 100 ansatte innlemmes i VB Gruppen.

Lyse verdt 58 milliarder

Lyse er verdt 58 milliarder, etter en økning på 11 milliarder på to år. Det plasserer Lyse-konsernet som et av Norges 20 mest verdifulle selskaper sam…

– Tett CCS-allianse med Norge

Wintershall Dea vil være representert på Niedersachsens og Norges stander på Hannover Messe 2024. Selskapet vil vise fram et forskningsprosjekt fra Un…