Skal levere 4G/LTE-dekning til Gemini Offshore Wind Park

Tampnet har vunnet kontrakten på levering av 4G/LTE-dekning fra to basestasjoner til Gemini Offshore Wind Park. Vindparken, som består av til sammen 150 vindturbiner, befinner seg i den nederlandske delen av Nordsjøen, 85 kilometer fra kysten av Nederland.
22.oktober 2020 Tampnet AS
Et av serviceskipene til Gemini vindparken.

Gemini Wind Park omfatter to offshore vindparker – «ZeeEnergie» og «Buitengaats» – som hver består av én understasjon og 75 vindturbiner. Feltet ligger cirka 55 kilometer nord for øya Schiermonnikoog i den nederlandske delen av Nordsjøen, 85 kilometer fra kysten av Nederland.

– Fast-track-prosjekt «Gemini Wind Park blir den første offshore vindparken vi leverer LTE/4G-dekning til i den nederlandske delen av Nordsjøen, så dette er veldig spennende for oss», sier Huib Fenenga, ansvarlig for det nederlandske markedet hos Tampnet.

– Dette prosjektet er en viktig utvidelse av offshore-dekningen vi allerede har i den nederlandske delen av Nordsjøen, understreker Fenenga.

Tampnet skal drive to basestasjoner: én på hver understasjon. Fenenga forteller at installasjonen vil bli utført i samarbeid med Gemini, og at tidsrammen er ambisiøs og kravene til sikkerhet og kvalitet høye. Tampnets løsning vil gi dekning ikke bare til vindparken, men til SOV-fartøyet (Service Operation Vessel) og overføringsfartøyene (CTV, Crew Transfer Vessel)) som brukes på vindfeltet.

– Samarbeidet vårt med Tampnet er en vinn-vinn-situasjon for begge selskaper: Tampnet bygger ut 4G/LTE-nettverket sitt i Nordsjøen, mens vi får 4G/LTE-dekningen vi trenger for drift og vedlikehold av offshore vindparken vår, påpeker Bart Hoefakker, administrerende direktør hos Gemini.

Om Tampnet:

Tampnet ble grunnlagt i Stavanger i 2001 og driver verdens største offshore høykapasitets kommunikasjonsnettverk i Nordsjøen og Mexicogolfen. Selskapet forsyner kunder i olje- og gass-, vindkraft-, maritim- og transportsektoren med førsteklasses telekommunikasjon. Per i dag har selskapet mer enn 100 ansatte, og har kontorer i Norge, Storbritannia, Nederland, USA og Brasil. Tampnet knytter offshoreinstallasjoner til redundante og pålitelige landbaserte nettverk med høy kapasitet og lav latenstid (høy hastighet). Selskapet installerer og drifter dessuten 4G/LTE-offshorenettverk (som muliggjør roaming og digital transformasjon) på offshore olje- og gassplattformer, offshore vindparker, tjenestefartøy og andre kommersielle fartøy. Tampnet International Carrier er Tampnets europeiske og transatlantiske fibernettverk som passerer gjennom åtte land. Tampnet International Carrier representerer det beste av tilkoblingsmuligheter, kapasitet og hastighet.

Om Gemini:

Gemini er en av verdens største offshore vindparker, både med hensyn til størrelse og produksjon. Aksjonærene i Gemini Offshore Wind Park er Northland Power, Siemens Financial Services, HVC og ALTE LEIPZIGER/HALLESCHE (representert av WPD invest). Gemini ligger i den nederlandske delen av Nordsjøen, 85 kilometer nord for kysten av Nederland, og er ikke synlig fra land. I dette feltet finner man noen av de høyeste og mest konstante vindhastighetene i hele den nederlandske delen av Nordsjøen. Prosjektet har vært fullt operativt siden 2017.

Ny administrerende direktør i Smedvig AS

Odd Torland går av som toppleder for Smedvig AS. Torland fortsetter som rådgiver for eiere og ledelsen og som styremedlem i flere selskap i konsernet,…

Rubberstyle feirer 100 år!

Rubberstyle AS, en av Stavangers eldste industrielle virksomheter, fyller 100 år 14. mars.

3000 milliarder kroner fra SDØE siden 2001

Petoro leverte 277 milliarder kroner i kontantstrøm til staten i 2023. Det er den nest høyeste kontantstrømmen i selskapets historie. Siden Petoro ble…