Tildelt nasjonal helsekontrakt

Safeguard Medical Nordic er tildelt en nasjonal kontrakt fra Sykehusinnkjøp HF på leveranse av multimonitorer med hjertestarterfunksjon til alle landets ambulansetjenester, luftambulansetjenester og legevakter. Utstyret innebærer en modernisering og utvikling for mange av ledd i den akuttmedisinske kjeden her til lands, og vil kunne styrke samhandling og diagnostikk.
21.desember 2022 Safeguard Medical Nordic
Corpuls3 Touch multimonitor. Foto: Safeguard Medical Nordic

Utstyret og teknologien kan bidra til økt pasientsikkerhet og bedre samhandling i hele den akuttmedisinske kjeden, og er et stort løft for mange ambulansetjenester. Målinger og data kan overføres mellom ambulanser og andre ledd av den akuttmedisinske kjede for raskere å kunne stille diagnoser eller beslutte behandlingstiltak eller koordinere ressurser og vurdere hvordan pasientene kan få best mulig hjelp, uansett hvor de befinner seg.

– systemet er mulig ved hjelp av den avanserte multimonitoren corpuls3 Touch, der mange viktige pasientdata måles, og kan deles med andre ledd som er involvert i pasientbehandlingen innenfor eller utenfor sykehus.
Spesialister på sykehus eller vaktleger i kommunene kan å følge med å pasientens målinger mens den er på vei til dem, for å kunne planlegge og vurdere pasientens tilstand mens de ser på overvåkningen i sanntid.
Både kritiske pasienter, og mer kroniske sykdomstilstander vil kunne dra stor nytte av at målingene kan innhentes og deles med andre ledd i behandlingskjeden, forteller daglig leder Nils Petter Oveland, i en melding.

Kontrakten har en samlet verdi på 340 millioner kroner og Sykehusinnkjøp kan deretter forlenge rammeavtalen med inntil ett år av gangen. Maksimal samlet avtaleperiode er seks år (4+1+1).

– Vi som selskap er stolte over å kunne bidra med slikt livreddende utstyr til hele landet. Dette gjør at vi skal vokse fra dagens 16 ansatte i Norden og bli flere både i Sandnes og Arendal, sier Oveland.

Om Safeguard Medical Nordic:
Safeguard Medical Nordic leverer unik akuttmedisinsk støtte i form av utstyr og kurs. Selskapets formål er forskning, utvikling, innovasjon og salg av akuttmedisinske behandlingsprodukter. De er en del av det globale konsernet Safeguard Medical, der oppdraget er å utstyre og trene mennesker i å redde liv i akutte situasjoner.
Selskapet er enedistributør for corpuls elektromedisinsk utstyr i Norge og Sverige. Mest kjente er corpuls multimonitor/defibrillator corpuls3 og corpuls CPR hjertekompresjonsmaskin. De utvikler også egne simulerings- og treningsprodukter, og leverer utdanning, kurs og konsulenttjenester – samt gir opplæring i livreddende akuttbehandling på alle nivåer med hovedvekt på avanserte traume og teamtreningskurs for spesialister fra ambulanse- og luftambulansetjenestene, øvrige nødetater, offshoreselskaper og sykehus. Hovedkontoret ligger i Sandnes, og de har etablert et lager og verksted for elektromedisinsk utstyr i Arendal.

Ny administrerende direktør i Smedvig AS

Odd Torland går av som toppleder for Smedvig AS. Torland fortsetter som rådgiver for eiere og ledelsen og som styremedlem i flere selskap i konsernet,…

Rubberstyle feirer 100 år!

Rubberstyle AS, en av Stavangers eldste industrielle virksomheter, fyller 100 år 14. mars.

3000 milliarder kroner fra SDØE siden 2001

Petoro leverte 277 milliarder kroner i kontantstrøm til staten i 2023. Det er den nest høyeste kontantstrømmen i selskapets historie. Siden Petoro ble…