Viktig innovasjonspris til NUAer

Oppstartsselskapet NUAer fra Sandnes vant denne uken Gründerprisen 2022, hvor premien er 250.000 kroner som skal brukes til utvikling av selskapet.
26.oktober 2022 NUAer
Kristine Sørensen (driftsdirektør i NUAer), Kristin Alne (administrerende direktør i NUAer), Nour Alabassi-Balcombe (teknisk direktør i NUAer) og Benedicte Schilbred Fasmer (konsernsjef i Sparebank 1 SR-Bank).

GründerAcademy er et av SpareBank1 SR-Banks tiltak for å skape framtidens arbeidsplasser. Premien er levert av stiftelsen GründerAcademy med støtte fra Sparebankstiftelsen SR-Bank og SpareBank 1 SR-Bank.

NUAer er et selskap som ved hjelp av avansert måleutstyr koblet på droner kan detektere og kvantifisere utslipp til luft, slik at kunder i maritim industri kan ta bedre miljøbeslutninger. NUAer samarbeider med maritime myndigheter, havnemyndigheter og redere i Europa og USA for å sikre at fartøy ikke slipper ut unødvendige mengder skadelige gasser til luften. Selskapet har også demonstrert teknologien for havnemyndigheter i Norge.

Juryens begrunnelse er at NUAer er et svært innovativt selskap med god innovasjonshøyde.

Det betyr at NUAer har videreutviklet muligheter i en allerede eksisterende teknologi.

Juryen mener også at vinneren har store muligheter for å skalere opp både nasjonalt og internasjonalt og sier videre at NUAer har kunnskap og kompetanse til å løse et stort problem internasjonalt. Spesielt spennende er det at selskapet bygger videre på en kompetanse-hub der det allerede er styrke og kraft, og at NUAer er et eksempel på klyngeteori i praksis.

– Dette er stas! Vi opplevde sterk konkurranse hele veien, og er veldig takknemlige for at juryen valgte å gi oss Gründerprisen 2022. Premiepotten på 250.000 kroner har vi allerede planer for, sier administrerende direktør i NUAer, Kristin Alne.

Hun skal bruke prispengene til å videreutvikle selskapet ved å designe nye digitale produkter på toppen av eksisterende tjenester. NUAer er et oppstartsselskap som er en knoppskytning fra droneselskapet Nordic Unmanned og finske Aeromon.

– Vi er helt klart et resultat av kompetansemiljøet innen droner her i Stavanger-regionen. Det er givende å starte opp et helt nytt selskap med base i en veldig god klynge. Vi som jobber i NUAer har hovedsakelig bakgrunn fra olje og gass og det er moro at vi kan bruke vår erfaring og kompetanse til å bidra til å akselerere det grønne skiftet, sier Alne.

GründerAcademy er et akseleratorprogram som bistår oppstartselskaper med kompetanse og rådgivning i en tidlig fase.

Andre liknende nyheter

Utvider med syv nye bedrifter

Syv nye VB Partnerbedrifter med en samlet omsetning på over 175 millioner kroner og rundt 100 ansatte innlemmes i VB Gruppen.

Lyse verdt 58 milliarder

Lyse er verdt 58 milliarder, etter en økning på 11 milliarder på to år. Det plasserer Lyse-konsernet som et av Norges 20 mest verdifulle selskaper sam…

– Tett CCS-allianse med Norge

Wintershall Dea vil være representert på Niedersachsens og Norges stander på Hannover Messe 2024. Selskapet vil vise fram et forskningsprosjekt fra Un…