Mandat for fagråd og lokalstyrer i Næringsforeningen

Næringsforeningen i Stavanger-regionen (NiS) jobber for å bidra til bedre rammevilkår for våre medlemsbedrifter, drive kompetansedeling i tråd med næringslivets utvikling, og i tillegg skape gode nettverk. NIS har sitt nedslagsfelt fra Ryfylke i nord til Dalane i sør. Her er mandatet for våre fagråd og lokalstyrer.

Fagrådene og lokalstyrene arbeider etter Næringsforeningens visjon og verdier og er styrets og administrasjonens forlengede arm innenfor de respektive bransjer/fagmiljøer/geografiske områder, og representerer en svært viktig del av Næringsforeningen.

Deres oppgaver vil eksempelvis være:

• Arbeide for bransjen/regionens næringsutvikling, konkurransekraft, omdømme og nye arbeidsplasser.
  • Bringe inn aktuelle saker til administrasjon, styret og næringslivsmagasinet Rosenkilden og øvrige medier.
  • Lage aktuelle møteplasser for næringslivet for å diskutere næringspolitikk og utvikling, eller kompetansedeling.
  • Ta initiativ til aktuelle utredninger/høringer/kartlegginger.
  • Jobbe næringspolitisk i samarbeid med administrasjonen i Næringsforeningen.

Struktur og sammensetning:

• Består av 8-12 medlemmer pr. råd eller styre i sentrale posisjoner i medlemsbedrifter, hvorav et medlem velges som leder årlig.
  • Gruppene aksepterer selv nye medlemmer og sirkulerer på oppgaver.
  • Skal tilstrebe mangfold (kjønn, alder, etnisitet og faglig bredde/ tilhørighet) for å være representativ.
  • Næringsforeningen har en administrativ person i hver gruppe.
  • Lager arbeidsplan for prioriterte oppgaver som er beskrevet under hver gruppe.
  • Skal være tydelig på hvilke bærekraftsmål de jobber spesielt med å nå.

Spørsmål om arbeidet i de ulike rådene og styrene kan rettes til rådets leder eller den administrative kontakten i Næringsforeningen.

Det er i tillegg utarbeidet egne retningslinjer.
Disse blir tilsendt til hvert enkelt medlem.