09.jun

Mangfold som driver for innovasjon

Regionen og verden vi lever i består ikke av en grå masse hvor alle tenker og mener det samme. Det å bruke forskjeller og ulikheter som en driver for innovasjon, er ikke bare lurt, men faktisk nødvendig. Skal du gjøre en "scale up" på det internasjonale markedet, så krever det mangfold for å i det hele tatt lykkes. Førsteamanuensis ved Handelshøgskolen ved UiS, Marte Cecilie Wilhelmsen Solheim, forsker på mangfold og innovasjon. Hun forteller deg hvordan mangfold bør brukes som en driver for innovasjon – og ikke minst hvordan dette påvirker verdiskaping.

Næringsforeningens ressursgruppe for mangfold inviterer til Mangfoldsprogrammet som vil styrke konkurranseevnen hos medlemsbedriftene. På denne samlingen er tema: Mangfold.

Med et større mangfold og en bedre kjønnsbalanse så vil næringslivet bli bedre til å kommunisere, være mer fleksibel, mer empatisk, mer team-orientert og bedre til å løse utfordringer.Hvis du vil tiltrekke deg de beste folkene,  du ha en god plan for mangfold i bedriften. Det vil vise igjen på bunnlinjen, samtidig som dere får en bedre dag på jobb. Mangfold er viktig for samfunnets utvikling, og vi trenger problemløsere av begge kjønn som rollemodeller.

Hver samling har presentasjon av case etterfulgt av gruppearbeid. Her blir det kompetanseheving og kompetansedeling - i tillegg til nettverksbyggingen!

For spørsmål, kontakt Næringsforeningen v/Trude R. Hembre.

Velkommen til Mangfoldsprogrammet i regi av Ressursgruppen for mangfold!

12.00 Lønsj.

12.25 Velkommen og intro til dagen, ved Mats Henriksen, daglig leder Elleve AS.

12.30 Faglig introduksjon - mangfold, inkludering og innovasjon, ved Marte Cecilie Wilhelmsen Solheim, førsteamanuensis og leder Innovasjonssenteret Handelshøgskolen ved UIS.

12.45 Innlegg, v/ Trude Alice Grøtteland, leder personmarked Stavanger, Danske Bank

13.00 Introduksjon til gruppeoppgavene.

13.00 Gruppearbeid.*

14.00 Beinstrekk.

14.10 Presentasjon fra gruppene.

14.30 Oppsummering.

14.45 Takk for i dag!

*Oppgave 1 (20 min): Øke mangfoldsperspektivet/hvor mange problem: topp tre problemer for at mangfold skal være inkludert Oppgave 2 (40 min): Konkrete tiltak (inkludering): tre viktigste poeng

Foredragsholdere