27.okt

BOLIGKONFERANSEN 2021: Hvordan bygger vi og hvordan vil vi bo?

Vi presenterer den rykende ferske Planundersøkelsen 2021. Vi avslører hvordan folk her i regionen helst vil bo, vi ser på de økonomiske utsiktene etter koronaen, diskuterer årsakene til det såkalte arkitekturopprøret – og mye mer. På Boligkonferansen i år har vi med oss sjeføkonom Harald Magnus Andreassen, OBOS-sjef Daniel Kjørberg Siraj, Jenny B. Osuldsen fra Snøhetta, Stavanger-ordfører Kari Nessa Nordtun og mange flere. Leif Tore Lindø og Jan Zahl er konferansierer. Nytt av året er at vi avslutter med en skikkelig festmiddag på kvelden – for alle som vil. Ikke gå glipp av årets store møteplass for boligbransjen.

OBOS er en av landets største boligbyggere. Daniel Kjørberg Siraj kommer til Boligkonferansen 2021 for å fortelle hvordan de ser for seg framtiden; Boligbygger 2.0.

Vi kan si mye om det såkalte arkitekturopprøret, men det har i alle fall satt arkitektur på dagsorden. Snøhetta er verdenskjente for sine byggverk, og noe som kjennetegner dem er hvordan de har klart å sette menneskene i sentrum. Partner i Snøhetta, Jenny B. Osuldsen, tar for seg dette temaet når hun snakker om byen i øyehøyde og arkitektur som preposisjoner.

Vi må alltid si noe om de økonomiske utsiktene og boligmarkedet. Det avgjør hvordan det neste året blir for de fleste av oss. Sjeføkonom Harald Magnus Andreassen hadde en gnistrende analyse i fjor, og kommer tilbake igjen i år. Vi har også med oss Laila Neverdahl, administrerende direktør i EiendomsMegler 1 SR-Eiendom, som vil ta oss gjennom de lokale tallene etter et salgsår som har vært bedre enn på lenge.

Planundersøkelsen satte planarbeidet på dagsorden her i regionen tilbake i 2009 og er siden gjennomført flere ganger, sist i 2015. Målet med undersøkelsen har vært å få til bedre planprosesser og bedre dialog mellom bransjen og kommunene i regionen – og den har betydd mye for utviklingen. Nå har vi tatt runden igjen, og resultatet presenteres av Trygve Valen fra Asplan Viak.

SpareBank 1 SR-Bank har gjennomført en boligpreferanseundersøkelse, som undersøker hvordan folk helst vil bo. Den blir offentliggjort på Boligkonferansen 2021. Stemmer resultatene med det planleggerne og politikerne ser for seg – og ikke minst hva markedet kan tilby? Øystein Bortne presenterer undersøkelsen, og Ståle Frafjord fra Næringsforeningen leder en debatt i etterkant der dette er temaet.

Nytt av året er at vi begynner midt på dagen med lunsj, og avslutter med en skikkelig treretters med godt å drikke til. Vår samarbeidspartner SpareBank 1 SR-Bank, inviterer også til en egen get together før middagen. Leif Tore Lindø og Jahn Zahl er konferansier for tredje året på rad. Det garanterer for at bransjens store årlige møteplass blir sydd sammen på en god måte.

For mer informasjon, vennligst kontakt Egil Hollund i Næringsforeningen.

>> No shows vil bli fakturert dersom avbestilling ikke er gjort innen én uke før arrangementets start.

COVID-19

>> Det skal være trygt å besøke oss! Næringsforeningen følger alle smittevernråd fra Folkehelseinstituttet og myndighetene.

Boligkonferansen arrangeres i samarbeid med SpareBank 1 SR-Bank:

11.00 Registrering, kaffe, lett lunch og mingling.

12.00 KONFERANSESTART

12.00 Velkommen til årets Boligkonferanse, ved Geir Endresen, leder for Ressursgruppen for bygg og anlegg og Egil Hollund, Næringsforeningen.

12.15 Økonomi og boligmarked etter korona, ved Harald Magnus Andreassen, sjeføkonom i Sparebank 1 Markets.

12.45 Utvikling i Boligmarkedet, ved Laila Neverdahl, administrerende direktør, EiendomsMegler 1 SR-Eiendom.

13.05 Boligfinansiering for unge og vanskeligstilte, ved Kari Nessa Nordtun, ordfører, Stavanger kommune.

13.25 Presentasjon av Planundersøkelsen 2021, ved Trygve Valen, seniorrådgiver ved Stavanger-kontoret til Asplan Viak.

14.00 PAUSE Kaffe og frukt.

14.30 Slik vil nordmenn bo, ved Øystein Bortne, senior fagleder analyse, SpareBank 1 SR-Bank.

15.00 Debatt – er vi i utakt med markedet? Debattleder er Ståle Frafjord, Næringsforeningen.

15.30 Byen i øyehøyde og arkitektur som preposisjoner, ved Jenny B. Osuldsen, partner i Snøhetta.

16.15 Boligbygger 2.0, ved Daniel Kjørberg Siraj, konsernsjef i Obos.

16.45 Oppsummering og avslutning.

17.00 PAUSE

17.00 Get togheter by SpareBank1 SR-Bank

18.00 MIDDAG

21.00 SLUTT

Foredragsholdere

Jenny B. Osuldsen

Jenny B Osuldsen er partner i Snøhetta og professor ved fakultet for landskap og samfunn ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet i Ås. Hun er også gjesteprofessor ved universitetet i Lund og æresdoktor ved det tekniske universitetet i Luleå i Sverige. Hun har sin utdanning fra Ås og fra Cal Poly University Pomona, Los Angeles, USA.

Leif Tore Lindø

Leif Tore Lindø bor i rekkehus. Han har på egen hånd snekret det som – under tvil – kan kalles en terrasse. Lindø jobber i Aftenbladets kulturavdeling, og lager podkasten «Aftenbla-bla» sammen med kollega Jan Zahl.

Jan Zahl

Jan Zahl eier en enebolig. En gang solgte han en leilighet i 1. etasje, men med bra beliggenhet. Zahl er journalist i Stavanger Aftenblad. Han lager podkasten «Aftenbla-bla» sammen med kollega Leif Tore Lindø.

Presentasjoner

Økonomi og boligmarked etter korona, Harald Magnus Andreassen