09.mar

Ingeniørutdanning i Dalane

Undersøkelser gjort av Dalane utdanningssenter viser at det er etterspørsel etter ingeniører i ulike deler av næringslivet i regionen. Tilsvarende undersøkelser er gjort i Listerregionen, som også spør etter ingeniører innen ulike fagretninger. På bakgrunn av dette har de to regionene gått inn i et spennende samarbeid med Universitetet i Agder (UiA) for se på hvordan vi kan legge til rette for en egen fleksibel modell for ingeniørutdanning i distriktene.

Dalane utdanningssenter og Næringsforeningen i Stavanger-regionen inviterer til et informasjonsmøte.

UiA vil i dette møtet informere om ingeniørutdanningen, og det vil bli gitt generell informasjon om studieprogram og opptakskrav. Det presenteres to mulige løsninger, der den ene er rask å sette i gang og den andre vil ta noe mere tid.
Det første handler om hvordan arbeidslivet i Dalane kan komme i tettere samarbeid med den eksisterende ingeniørutdannelsen. Her ligger mange muligheter, f eks gjennom bedriftsbesøk, «internship» (studenter arbeider i bedriften en periode, og får dette godkjent som fag i utdannelsen), studenter tar bachelor- og masteroppgavene sine i oppdrag for arbeidslivet i Dalane, og en god del annet.

Den andre løsningen er å opprette en fleksibel ingeniørutdannelse der studentene i hovedsak kan bo hjemme og ta utdannelsen ved siden av jobb. Da vil det være ønskelig å opprette enkelte fag som er spesialtilpasset behovene for arbeidslivet i regionen – og at bedriftene (gjerne også offentlige virksomheter) bidrar inn i denne undervisningen.

Alle ingeniørutdannelsene ved UiA er tilrettelagt for personer med fagbrev, kjent som Y-vei. Dette er derfor en god anledning for fagarbeidere og de som har teknisk fagskole å bygge på kompetansen sin til å bli ingeniør.

Arrangementet passer både for deg som er leder i en bedrift eller for deg som ønsker å bli ingeniør.

For mer informasjon, kontakt Aud Torunn Tronerud i Næringsforeningen eller Gudrun Ellingsen, Daglig leder Dalane utdanningssenter

11:00 Kaffe og baguette.

11:20 Velkommen ved Dalane utdanningssenter og Næringsforeningen, ved Gudrun Ellingsen og Aud Torunn Tronerud.

11:30 Ingeniørutdanning i Dalane, ved Rein Terje Thorstensen, visedekan, UiA.

13:00 Veien videre og takk for i dag.

Presentasjoner

Presentasjoner fra Ingeniørutdanning Dalane, Gudrun Ellingsen