07.nov

Logistikkdagen 2023

Med fokus på Nasjonal Transportplan vil vi diskutere problemstillingen rundt viktig infrastruktur i regionen sammen med aktuelle politikere. Vi tar også opp diskusjonen rundt fremtidige drivstoff og hvordan vi kan få mer gods fra vei til sjø.

I år som i fjor inviterer vi til den viktigste møteplassen for transport- og logistikkbransjen i Rogaland. De politiske utfordringene skaper stadig nye utfordringer for samferdsel verden over. Logistikkdagen byr på aktuelle og innovative innlegg som skaper muligheter. Kom og møt folk fra næringen, få gode samtaler, nydelig mat og faglig påfyll av hva som er de nye trendene.

Hege Økland, fra Iverson vil fortelle om utviklingen av et storskala produksjon av grønn ammoniakk i Sauda. Steinar Madsen, fra Maritimt Forum, vil gi en status på hav som skjer innen hydrogen. Vi har med oss Carl-Erik Kullmann fra Enova til å vise frem insentiver for bærekraftig drivstoff.

Bedrifter som Westport, SR-group og Rema distribusjon vil fortelle sine utfordringer med at veiprosjekter som ferjefri E39, Hove-Osli, Tverrforbindelsen, E134, Transportkorridorvest og Smiene-Harestad ikke blir realisert og prioritert. Før vi tilslutt inviterer til debatt med relevante politikere.

Hovedsponsorer fro Logistikkdagen 2023 er Logi Trans og Stavangerregionen Havn.

Logistikkdagen 2023 er den største logistikkonferansen i Rogaland, og arrangeres i et samarbeid mellom Logistikkforeningen, NHO Logistikk og Transport, Maritimt Forum og Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

For spørsmål om Logistikkdagen 2023, ta kontakt med Hanne Hernes, Næringsforeningen.

>> No shows vil bli fakturert dersom avbestilling ikke er gjort innen 48 timer før møtestart.

08.15 Registrering og mingling

09.00 Velkommen, ved komiteleder Renate Brynhildsen.

09.10 Samferdselspolitiske utfordringer i Rogaland, ved Lasse Anfinsen Fredheim, Leder samferdselsutvalget, Rogaland Fylkeskommune.

09.30 Bolk 1 Mer gods fra vei til sjø - en utopi?

Hva er avgjørende for å velge båt framfor bil? Ved Stig Gunvaldsen, Skretting.

Hva gjør dere for å påvirke vareeier til å velge sjø? ved Ronny Paulgaard-Pettersen, daglig leder i Tellus Logistics.

Hvilke tiltak lønner seg? ved Jørn Askvik, daglig leder i Shortsea Promotion Center.

Hva kan havnene bidra med å få gods fra vei til sjø? ved Kristine Edvinson, forretningsutvikler i Karmsund havn og Åsta Vaaland Veen, teknisk sjef i Stavangerregionen havn.

10.30 Pause med muligheter for nettverksbygging

10.50 Bolk 2 Nasjonal transportplan og infrastruktur

Tverrforbindelsen og Hove-Ålgård, ved Ole Anders Johnsplass, daglig leder i Rema Distribusjon.

Transportkorridorvest og Smiene-Harestad, ved Kristian Løvaas, Westport.

E39 nordover og E134, ved Over Erik Vika, Sikkerhetsrådgiver SR-Group.

11.45 Lunsj

12.30 Paneldiskusjon om E39 og infrastruktur, ved Terje halleland, Frode Fjeldsbø, Frode Waldemar og Lasse Fredheim.

Bolk 3 Fremtidens drivstoff - Hva skal vi satse på?

Hydrogen, Roy Kristensen, Assistent CEO, SR-Group.

Grønn ammoniakk, ved Hege Økland, Iverson

Hydrogen, ved Steinar Madsen, Maritimt Forum

Insentiver, ved Carl-Erik Kullmann, Enova

Terje Halleland (Frp), medlem i Energi- og miljøkomiteen

14.30 Takk for i dag!

Foredragsholdere

Terje Halleland

Terje Halleland er en norsk politiker fra Fremskrittspartiet som siden 2017 er stortingsrepresentant for Rogaland. I dag sitter han som medlem i Energi- og miljøkomiteen. Han var medlem av Rogaland fylkesting 2007–2019 og var fylkesvaraordfører i Rogaland 2011–2015. Han var statssekretær i Landbruks- og matdepartementet 2016–2017. Han var vararepresentant til Stortinget 2005–2013.

Frode Fjeldsbø

Frode Fjeldsbø er ordfører (Ap) i Gjesdal kommune. Ved valget i 2011 ble Fjeldsbø valgt inn i kommunestyret for Arbeiderpartiet. Han satt som varaordfører i perioden 2011-2013, med Olaug Bollestad (Krf) som ordfører. Siden 2013 har han vært ordfører. I 2015-2019 satt han valgt i fylkestinget. Han sitter i styret i Greater Stavanger, Jærmuseet og Rogaland kranskole, i bedriftsforsamlingen i Lyse, representantskapet i IVAR og Rogaland brann og redning og i valgkomiteen i Lyse. Fjeldsbø er utdannet som lektor og sosialantropolog fra Universitetet i Bergen.

Per Øyvind Voie

Per Øyvind Voie er adm.dir i Vireon AS. Vireon bygger hydrogenfyllestasjoner for tungtransportnæringen i Norden og bidrar dermed til å utvikle infrastrukturen som gjør nullutslipp mulig. Selskapet har nylig fått støtte fra Enova til å etablere flere fyllestasjoner for hydrogen, deriblant i Stavanger.

Jørn Askvik

Jørn Askvik er daglig leder i Shortsea Promotion Centre, som er et kompetansesenter for nærskipsfart i et europeisk nettverk av tilsvarende senter. De jobber tett sammen rederier, havner, speditører, teknologibedrifter og vareeiere for å gjøre sjøveien til en større del av verdikjeden.

Lasse Fredheim

Lasse Fredheim er folkevalgt til Rogaland Fylkesting for Høyre. Han er leder av Samferdselsutvalget, og sitter i tillegg i Fylkesutvalget. Han har tidligere hatt flere roller i Høyres Stortingsgruppe fra 2017-2020. I tillegg til de folkevalgte vervene jobber han i dag som utviklingssjef i Sportsklubben Vard Haugesund.

Kristian Løvaas

Kristian Løvaas er CEO i Westport AS, godshavnen og logistikknutepunktet i Risavika. Videreutvikling av SmartPort-konseptet i Risavika , som blant annet innebærer videre digitalisering og autonomisering av arbeidsprosesser samt å bli en nullutslippshavn innen 2030. Kristian startet sin arbeidskarriere i Forsvaret og har siden da hatt flere lederposisjoner innen oljeservice, senest 6 år i NorSea som leder for Dusavikbasen.

Roy Kristensen

Roy Kristensen er assisterende CEO i SR Group og SRGH konsernet. SR Group har sterkt fokus på utslippsfri transport og arbeider med å finne gode løsninger for langtransport. Her anser man grønn Hydrogen som et spennende alternativ og gruppen har samarbeidet nært med bilprodusenter, hydrogenleverandører, kunder og myndigheter for å finne gode løsninger. Et kundeprosjekt er allerede avtalt og tidlig i 2025 rulles dette i gang. SR Group har allerede fått støtte til innkjøp av små lastebiler (5,2 tonn) med brenselceller.

Kristine Edvinson

Kristine Edvinson er forretningsutvikler i Karmsund Havn. Hun har utdanning som maskiningeniør og bakgrunn fra O&G industrien innen marine operasjoner og subseainstallasjoner. I Karmsund Havn fokuserer hun på godsterminalen og prosjektlast, i tillegg til nye etableringer. Kristine er prosjektleder for den veterinæren grensekontrollstasjonen ved Haugesund Cargo Terminals, Husøy.

Åsta Vaaland Veen

Åsta Vaaland Veen er teknisk sjef i Stavangerregionen havn. Hun har ansvar for havnens ambisiøse miljøplan, der tilrettelegging for fremtidens energiløsninger er et viktig element. Åsta har lang erfaring innen energi- og miljø, og har vært sentral i både forarbeid og nå gjennomføringen av havnens engasjement i Elnett21.

Ronny Paulgaard-Pettersen

Ronny Paulgaard-Pettersen er Daglig leder i Tellus Logistics og short sea entusiast. Tellus Logistics er en ansvarsbevisst totalleverandør av logistikktjenester.

Ove Erik Vika

Ove Erik Vika er Sikkerhetsrådgiver i SR Group med ansvar for opplæring og oppfølging av sjåfører. Godkjent instruktør ved yrkessjåførkurs for godstransport (YSK) og For transport av farlig gods (ADR).

Andre lignende møter:

31. mai 2024 -