16.jun

Møt Nicolai Tangen!

Næringsforeningen har gleden av å introdusere oljefondsjef Nicolai Tangen for næringslivet i Stavanger-regionen. På denne digitale konferansen får du høre Tangens foredrag om forvaltningen, utviklingen og ivaretakelsen av verdens største statlige fond.

Vi kan vel trygt si at næringslivet i Stavanger-regionen har hatt en sentral rolle i oppbyggingen av Statens pensjonsfond utland, som i skrivende stund har en markedsverdi på NOK 11.314.502.643.498. Fondets formål er å sikre en ansvarlig og langsiktig forvaltning av inntektene fra Norges olje- og gassressurser, slik at formuen både kommer dagens og framtidige generasjoner til gode. Denne enorme reserven har selvsagt dempet de negative virkningene av koronapandemien.

16. juni er det bare å sette seg godt til rette for å lytte til to svært dyktige formidlere. Nicolai Tangen, ansvarlig for forvaltningen av fondet, og Bjørn Vidar Lerøen som har fulgt etableringen og utviklingen av oljefondet tett, både som journalist, forfatter, historiker og «oljemann». I år er det 25 år siden Stortinget vedtok etableringen av fondet.

For mer informasjon, vennligst kontakt Elianne Strøm Topstad, Næringsforeningen

12:00 Velkommen ved Harald Minge, Næringsforeningen

12:10 Forvaltning av verdens største statlige fond ved Nicolai Tangen, Norges Bank Investment Management

12:45 Oljefondet – 25 år med velstand ved Bjørn Vidar Lerøen

13:15 Oppsummering, spørsmål og avslutning ved Harald Minge, Næringsforeningen

13:30 Slutt

Foredragsholdere

Nicolai Tangen

Nicolai Tangen er ansvarlig for forvaltningen av Statens Pensjonsfond utland. Dette inkluderer den daglige driften og utviklingen av Norges Bank Investment Management.

Nicolai Tangen ble utnevnt til Chief Executive Officer 1. september 2020.

Tangen kom til Norges Bank Investment Management fra investeringsfondet AKO Capital der han var CEO og investeringsdirektør. Han var en av grunnleggerne av selskapet i 2005. I tillegg etablerte han i 2013 AKO Foundation, som støtter initiativer innen utdannelse, kunst og klima. Han er også tidligere partner og senioranalytiker for Egerton Capital og aksjeanalytiker for Cazenove & Co.

Bjørn Vidar Lerøen

Bjørn Vidar Lerøen har fulgt norsk og internasjonal olje- og gassvirksomhet i mer enn femti år, først som journalist i Bergens Tidende og Aftenposten, deretter i mange år som spesialrådgiver for konsernledelsen i Statoil, dagens Equinor. Han har bak seg omfattende leveranser av foredrag, debattdeltakelse og debattledelse på konferanser i Norge og internasjonalt. Han har også skrevet en rekke bøker om petroleumsvirksomheten, blant annet historiene om Statoil, Oljedirektoratet, Petoro, Norske Shell og om Troll og Gullfaks. Han foreløpig siste bok «Født til rikdom» tar leserne med på en reise gjennom femti års norsk oljehistorie.

Andre lignende møter:

15. jun 2021 -

Havvind – en vekstnæring på norsk sokkel!

08. jun 2021 -

Samhandling på norsk sokkel