05.mai

Oljetrykket 2020

Hva sier oljeanalytiker Helge André Martinsen om framtiden for oljeprisen, hva mener næringslivet om oljenæringen framover? Bli med når DNB og Næringsforeningen for 11. gang vi inviterer til Oljetrykket.

Flere og flere ønsker å fase ut olje og gass innen 2050. Er det så enkelt når vi i mange tiår fremover vil være avhengig av den fossile energien som dominerende i verdens energitilførsel? Hva betyr den volatile situasjonen i oljemarkedet for næringslivet i regionen?

Fire femtedeler av energien vi bruker i dag er fra fossile kilder, og slik har det vært de siste 30 årene. For selv om andelen fornybar energi øker, så øker også energibehovet i verden, ikke minst på grunn av rask befolkningsvekst og lavere fattigdom.

Hvilken type fossilt ønsker vi i fremtiden, og hvem er best egnet til å produsere dette med lavest mulig klimaavtrykk? Gass som erstatter kull halverer CO₂-utslippene, og Norge er blant de landene i verden som produserer olje med de laveste utslippene. I tillegg ligger Norge allerede i tet når det gjelder forskning innen karbonlagring. Dette er grunnene til at det internasjonale energibyrået (IEA) sier at norsk olje og gass er sentral for å nå klimamålene.

For mer informasjon vennligst kontakt Trude Refvem Hembre i Næringsforeningen.

>> Det skal være trygt å besøke oss! Næringsforeningen følger alle smittevernråd fra Folkehelseinstituttet og myndighetene.

>> No shows vil bli fakturert dersom avbestilling ikke er gjort innen 48 timer før møtestart.

>> Medlemmer og kunder i DNB får medlemspris. Kunder i DNB benytter rabattkode DNBKUNDE.

Program

08.30 Velkommen, ved banksjef Gry Berit Lundal, DNB og adm. direktør Harald Minge, Næringsforeningen

08.35 Innledning, ved Ulf?

09.00 TBA

09.20 Kort pause.

09.25 Oil Market Outlook, ved oljeanalytiker Helge André Martinsen, DNB Markets.

09.55 Spørsmål og svar.

10.15 Takk for i dag!