21.sep

PIONÉR 2023

I helt unike omgivelser, ønsker vi velkommen til årets Pionér på Flor og Fjære.

Blant friskt hav, fargerike hager og fantastisk kortreist mat gir Flor & Fjære oss de beste rammene for en bærekraftskonferanse. Som en del av sin bærekraftige utvikling har Flor & Fjære tatt noen virkelig store steg de siste årene. Dette får du høre mer om når paret Hanne og Endre Hidlefjord tar i mot oss 21. september.

Alt ligger til rette for at Stavanger-regionen kan ta en viktig posisjon for å nå bærekraftsmålene. På Pionér 2023 ser vi nærmere på hvilke muligheter som ligger her. Du vil blant andre få høre: Bent Høie, Statsforvalteren i Rogaland, Kornelia Minsaas, spareentusiast, Aksel Kverneland fra Kverneland Energi og systemtenkeren Simen Knudsen. Alle disse med flere vil dele sine erfaringer og gi deg og din bedrift tips og råd til grønn omstilling.

Det blir naturligvis vandring i hagen og smakfull kortreist mat. Og som vanlig-  tonnevis av inspirasjon og ny kunnskap.

Pionér arrangeres i samarbeid med Sparebanken Vest og Stavanger kommune.

Avreise Bekhuskaien kl. 08:15 (båten går presis, så vær ute i god tid).
Retur 15:30 og 16:30

For spørsmål, ta kontakt med Elianne Strøm Topstad, Næringsforeningen.
>> Påmeldingen er bindene dersom den ikke er avmeldt innen 14. september.
>> Vennligst oppgi i kommentarfeltet dersom du har behov for tilpasset meny.

08:15 Avreise Bekhuskaien

08:35 Ankomst Flor og Fjære

08:40 Velkommen til Flor og Fjære. Omvisning i hagen ved Endre Bryn Hidlefjord

09:20 Velkommen til Pionér 2023

12:30 Lunsj

13:30 Ut på tur med tre "bedriftsbesøk"

15:10 Faglig program slutt

15:30 Første retur

16:30 Andre retur

Foredragsholdere

Lars-Henrik Paarup Michelsen, Norsk klimastiftelse

Lars-Henrik Paarup Michelsen er daglig leder i Norsk klimastiftelse, Norges grønne tankesmie. Å klimaomstille norsk økonomi er krevende, men Lars-Henrik er opptatt av at det også byr på store muligheter for folk og bedrifter som ønsker å være en del av løsningen. Han er årets konferansier på Pionér.

Hanne og Endre Hidlefjord, Flor og Fjære

Bryn Hidlefjord og Hanne Kvernberg Hidlefjord driver Flor & Fjære. Den eksotiske landskapsparken er en av de største reiselivsbedriftene i Rogaland. Hver sommer kommer over 30.000 gjester for å oppleve verdens nordligste palmeøy. Ekteparet er nå i full gang med innovativt bærekraftsarbeid, hvor målet er at øya skal bli selvforsynt.

Per Arvid Gimre, PwC

Per Arvid leder PwC Rogaland sine tjenester knyttet til Bærekraftsrapportering. PwC har i samarbeid med Næringsforeningen i Stavanger-regionen analysert hvordan selskaper i regionen arbeider med, og rapporterer på bærekraft. Per Arvid presenterer de viktigste funnene på Pionér.

Aksel Kverneland, Kverneland Energi

Aksel Kverneland er eier og daglig leder i Kverneland Energi. Han opprettet selskapet i 2017 sammen med sin sønn Jonas Kverneland. Kverneland Energis slogan er Teknologi som skaper bærekraft. Det vil si at selskapet utvikler produkter og løsninger som bidrar til at kundene (B2B) når sine bærekraftsmål.

Steinar Gulaker, Haugstad Møbel

Steinar er daglig leder i Haugstad Møbel. Bedriften har implementert sirkulærøkonomi i praksis, og deres satsning har ført til både grønn innovasjon og sosial innovasjon. Fra returordning for møbler, til sin læringsfabrikk, Hubben. Her startes ungdomsbedrifter som primært driver med design og redesign av brukte møbler. Steinar vil fortelle om hvordan de jobber, og hvordan de bevisst har satt seg mål for å bli en bærekraftig bidragsyter.

Ingvild Meland, Nysnø

Ingvild Meland jobber med strategi- og forretningsutvikling, kommunikasjon og samfunnskontakt i Nysnø. Hun har i tillegg lang fartstid fra ONS med ansvar for strategi, innholdsproduksjon og nettverksbygging. Nysnø sin rolle er å gjøre lønnsomme investeringer som skal bidra til klimagassreduksjon. Nysnø skal bidra til å skape positive ringvirkninger i samfunnet og i det grønne skiftet.

Bent Høie, Statsforvalteren

Bent Høie er statsforvalter i Rogaland, og er fylkets talsmann inn mot nasjonale myndigheter. Statsforvalteren i Rogaland har et stort fokus på FNs bærekraftsmål, og hva vi kan gjøre i Rogaland for å nå bidra. På Pionér vil Bent snakke om hvordan vår region kan ta de mulighetene som ligger i bærekraftsmålene.

Simen Knudsen, Æra

Til daglig har Simen Knudsen fagansvar for bærekraft i Æra, et innovasjonsstudio med fokus på bærekraft. I tillegg er involvert i selskapets tverrsektorielle innovasjonsprogram Floke. Simen holder jevnlig både kurs og foredrag for unge og voksne, basert på de erfaringene han hittil har gjort seg gjennom ulike jobber og prosjekt. Før Æra har Simen arbeidet med CO2-analyser i Xyntéo, og miljøteknologi innen skipsfart i DNV. Simen har også vært leder for miljøorganisasjonen Nordic Ocean Watch.

Linn Gjesdal, Sparebanken Vest

Linn Gjesdal er leder for bærekraft og har ansvar for implementering av bankens bærekraftstrategi, oppfølging av klimarisiko, bærekraftsrapportering og utvikling av grønne og bærekraftslinkede produkter. På Pionér vil hun snakke om hvordan banken arbeider med grønne oppgraderingslån, og et av tiltakene; bankens innovasjonskontrakt med start-up-selskapet, Vilda.

Børrea Schau-Larsen, Vilda

Børrea er gründer og daglig leder i Vilda, og vil på Pionerkonferansen gi oss et innblikk i hvordan utvikle et produkt som gir boligeiere reell verdi mot målet om å være et nullslippssamfunn i 2050. Sammen med Sparebanken Vest utvikler Vilda et verktøy som hjelper banker å gjøre låneporteføljen sin grønnere og dermed redusere risiko i utlånsporteføljen. Vildas mål er å gjøre det lett og lønnsomt for folk å velge klimaeffektive løsninger.

Kornelia Minsaas, Økonomiprofil, SoMe-kreatør og spareentusiast

Kornelia Minsaas har i flere år jaktet tips om sparing og forbruk, og vil vise en rekke eksempler på smarte tiltak og små og store løsninger bedrifter gjør på disse områdene; innovative løsninger for svinn og reparasjonstilbud, møteplasser og moderne doggybag.

Lene Koll, Compera

Lene Koll er CEO og grunnlegger av Compera, et selskap som forenkler bærekrafts rapportering og sammenligner selskaper basert på deres bærekrafts praksis. Hun jobber for å skape en metode som gjør det enklere for selskaper, spesielt små og mellomstore bedrifter, å rapportere nøyaktig om klimaregnskap og bærekrafts informasjon til større selskaper. Dette hjelper de store selskapene med å ta bærekraftige beslutninger i sin forsyningskjede. Hun har med seg Sølve Furland fra Equinor, som er samarbeidsparter og kunde.

Per Kjerstad og Ole Christoffer Ertvaag, Psykodrama

To skuespillere og kompiser med tvangstanker, OCD, temperament, helseangst, flyskrekk og generell hypokondri som prøver å hjelpe hverandre så godt de kan. Gjennom podcasten Psykodrama, snakker Per Kjerstad og Ole Christoffer Ertvaag ufiltrert om det som opptar dem og deres omgivelser, med humor og høy takhøyde. De tar for seg både privatliv og yrkesliv, og prøver å finne ut hvordan de greier å være relativt oppegående familefedre. På Pionér stikker de innom for å diskutere stort og smått innen bærekraft.

Presentasjoner

Æra, Elianne Topstad