15.sep

Styreskolen 2020: Eierstyring og lederlønninger

Hvordan sørge for at ledelsens innsats er i tråd med eiernes interesser? Hvilke incentiver fungerer best for å optimalisere denne innsatsen?

Noe av det aller viktigste et styre gjør er å sørge for at ledelsen og eiernes interesser sammenfaller. Mens en eier typisk ønsker å maksimere verdiskapning, kan en leder være opptatt av å forfølge også andre interesser, som eksempelvis vekst- og omsetningsmål, eller realisering av ulike prestisjeprosjekter.

For å sikre at ledelsens interesser faktisk sammenfaller med eierinteressene, må styret designe hensiktsmessige incentiver for ledelsen. Professor Ola Kvaløy fra Handelshøgskolen ved UiS vil i denne samlingen gjennomgå hvilke verktøy styret har for å sikre gode lederincentiver, med spesielt fokus på lederlønn. Han vil presentere forskning som viser hva som virker og hva som ikke virker, og hvilke fallgruver et styre kan risikere å gå i.

Styreskolen er en kompetanseserie i regi av Handelshøgskolen UiS og Næringsforeningen. Styreskolen er en faglig møteplass for alle som har interesse av og bruk for at et styre arbeider og fungerer optimalt, tar kloke beslutninger og unngår feller som et styre absolutt ikke bør gå i.

Programmet er satt sammen av faglig uavhengige moduler som hver tar for seg aktuelle tema som formidler det akademiske med det praktisk relevante i en helhetlig sammenheng.

For spørsmål, kontakt Trude Refvem Hembre i Næringsforeningen.

>> No shows vil bli fakturert dersom avbestilling ikke er gjort innen 48 timer før arrangementets start.

COVID-19

Næringsforeningen følger alle smittevernråd fra Folkehelseinstituttet og norske myndigheter for å sikre at våre møteplasser er trygge. Vi ber deg derfor sette deg inn i våre krav og rutiner når du skal være deltaker hos oss. KLIKK HER for å sette deg inn i våre smitteverntiltak i forbindelse med covid-19.

08.30 Registrering og kaffe.

08.45 Velkommen, ved Handelshøgskolen UiS og Næringsforeningen.

08.50 Foredrag, ved professor Ola Kvaløy, HHUIS.

10.45 Spørsmål og svar.

11.15 Lunsj og erfaringsutveksling.

11.30 Slutt.

Møteledelse: Trude Hembre, prosjektleder i Næringsforeningen.

Foredragsholdere

Presentasjoner