07.sep

Treffpunkt Jæren: Industrieventyret uten en plan

Jæren har spilt en sentral rolle i utviklingen av Norsk Industri. Innovasjonskraften og oppfinnsomheten sørger for stadig nye etableringer. Men har vi plass til ny næring og industri?

På sikt vil det bli et problem å finne næringsarealer i Time, Hå og Klepp. For å tiltrekke seg arbeidskraft og nyetableringer, må disse tre kommunene stå sammen for å styrke Jær-identiteten. Uten en felles strategi vil industrieventyret på Jæren snart kunne takke for seg. Treffpunktet vil fremme en felles næringsstrategi for Jær-kommunene.

Vi har invitert representanter fra kommunene og aktuelle næringslivsaktører til en innsiktsfull debatt. I tillegg kommer Samarbeidsrådet for Nedre Romerike for å videreformidle sin suksessrike næringsstrategi. medlem i ressursgruppen Jæren, Kjetil Njærheim vil gi oss en innsikt i hvorfor en felles næringsstrategi er aktuelt. Atle Riskedal fra Blueleap skal forklare oss hva som skal til for å velge Jæren som etableringsområde. Vi får og Harald Gudmestad fra Planum til å vise oss det lange perspektivet på næringsutvikling.

Vi sees på Høghuset!

Møtet arrangeres i samarbeid med Sparebanken Vest.

For mer informasjon vennligst kontakt Hanne Hernes
>> No shows vil bli fakturert dersom avbestilling ikke er gjort innen 48 timer før møtestart.

17.30 Registrering, kaffe og gode gjensyn

18.00 Velkommen, ved Marlin Jespersen, leder i ressursgruppen Jæren og daglig leder i Secant.

18.05 En felles næringsstrategi for fremtidens Jæren, Ved Kjetil Njærheim, medlem i ressursgruppen Jæren.

18.25 En felles næringsstrategi - en suksesshistorie fra Nedre Romerike, ved Nina Mosseby, koordinator for Samarbeidsrådet for Nedre Romerike.

18.35 Hva skal til for å velge Jæren som etableringsområde? Ved Atle Riskedal.

18.50 Pause med mat fra Hemmeleg

19.50 Det lange perspektivet på næringsutvikling, ved Harald Gudmestad fra Planum AS.

20.00 Paneldebatt, ved varaordførernes og næringslivsaktører.

20.20 Takk for i dag!

Foredragsholdere

Harald Gudmestad

Harald har de siste 15 årene arbeidet med å utvikle nye nærings- og industriområder sentralt på Jæren. I sitt arbeid i Planum AS bemerker han seg hvor energi- og ressurskrevende denne utviklingen er og har vært i forhold til offentlig forvaltning, spesielt fylkeskommune og statsforvalter.

Svein Høyland

Svein er varaordfører for Senterpartiet i Hå kommune.

Kjetil Maudal

Kjetil er varaordfører for FrP i Klepp kommune.

Petter Stabel

Petter (FrP) er varaordførar i Time kommune.

Kjetil Njærheim

Kjetil er en ekte jærbu som ønsker å løfte næringslivet på Jæren opp og frem. Han er medlem i ressursgruppen Jæren.

Andre lignende møter:

31. mai 2024 -