15.mar

Treffpunkt Sandnes: Strømkrisen

Den dramatiske økningen i strømprisen har preget nyhetsbildet det siste halve året. Er det en fare for at det kan bli den nye normalen? Behovet for strøm vil øke, men tilgangen vil bli mindre. Vi må bli energismarte, men hvordan?

Skyhøye strømpriser har skapt økonomiske vansker for mange. Noen har måttet kaste kortene og andre har klart seg på det bare minimum. Vi er avhengige av besparing og energieffektivisering om tilgangen blir knappere, og prisen øker. Elektrisitetsprisene vil legge føringer for hvor bedriftene velger å lokalisere seg og investere kapital. Hvordan kan Sandnes gjøre seg attraktiv?

Hilde Øvrebrekk fra Stavanger Aftenblad kommer for å gi oss innsikt i hvorfor prisene har økt så kraftig og hva vi kan forvente i det lange løp. I tillegg kommer flere lokale aktører til treffpunkt Sandnes for å gi et svar på hvordan virksomheter og forbrukere kan bli mer energieffektive. Møtet starter med en god frokost og kaffe, med gode muligheter til nettverksbygging.

Treffpunkt Sandnes arrangeres i samarbeid med Den Gule Banken

For mer informasjon vennligst kontakt Hanne Hernes>> No shows vil bli fakturert dersom avbestilling ikke er gjort innen 48 timer før møtestart.

COVID-19
Det skal være trygt å besøke oss! Næringsforeningen følger alle smittevernråd fra Folkehelseinstituttet og myndighetene. For å være på den sikre siden fortsetter vi å holde avstand, unngår klemming og er ikke kjipe på håndvasken.

08.00 Registrering, kaffe og frokost

08.30 Velkommen, ved Dag Halvorsen i ressursgruppen for Sandnes.

08.40 Bakgrunn og fremtidig innsikt i strømkrisen, av Hilde Øvrebekk, journalist og kommentator i Stavanger Aftenblad.

09.05 Varmepumper og lokale energireservoarer – miljøvennlig og smart! av Fredrik Skaug Fadnes fra Norconsult.

09.25 Teknologi som løsning, av Aksel Kverneland, daglig leder i Kverneland Energi.

09.35 Pause

09.50 Hvordan gjøre næringsbygg energieffektive? av Tore Wennberg, rådgiver for smartbygg i Veni AS.

10.00 Fjernvarme og biogass som fremtid, av Marianne Frøystad Ånestad, administrerende direktør i Lyse Neo AS og Esben Tonning Otterlei, leder klima Lyse konsernet.

10.20 Q&A

10.30 Takk for i dag.

Foredragsholdere

Hilde Øvrebekk

Hilde Øvrebekk har jobbet som journalist og dekket olje og gass, næringsliv og klima for Stavanger Aftenblad siden 2011. De siste årene har hun jobbet som kommentator og skriver mye om energimarkedene og klima.

Tore Wennberg

Tore Wennberg er IT arkitekt og rådgiver innen smartbygg hos i Veni AS, som er en del av Smedvig. Nytenkning og innovasjon inn mot en mer bærekraftigbransje er noe a det han jobber med daglig. I Veni kombinerer han også digitaliseringskompetanse med tung bransjekunnskap for å bidra til riktige valg og utnyttelse av fremtidsrettet teknologi.

Fredrik Skaug Fadnes

Fredrik Skaug Fadnes er utdannet sivilingeniør fra NTNU og skriver nå en PhD i kunstig intelligens i energisystemer ved Universitetet i Stavanger. I tillegg jobber han som f

Marianne Frøystad Ånestad

Marianne Frøystad Ånestad har lang fartstid i Lyse AS og er nå administrerende direktør av Lyse Neo AS. Lyse Neo er den delen av Lyse-konsernet som har fokus på å utnytte lokale ressurser for å levere fremtidsrettede energiløsninger som fjernvarme og biogass.

Esben Tonning Otterlei

Esben Tonning Otterlei har en master i teknologi, energi og miljøteknikk fra NTNU, og er nå leder klima i Lyse konsernet. Lyse ivaretar rolle som regional samfunnsaktør ved å utvikle samfunnskritisk infrastruktur, og bidra til bærekraftig vekst og samfunnsbygging.

Aksel Kverneland

Aksel Kverneland er eier og administrerende direktør i Kverneland Energi. Han studerte maskinteknikk ved RWTH Aachen University. De jobber daglig for å utvikle nye teknologiske løsninger for produksjon av fornybar energi. Han har mange års erfaring fra ledelsesrådgivning og fra lederstillinger i AKVAgroup og Kverneland Group.