19.mai

Webinar: Fra global depresjon til regional omstilling

Covid-19 preger norsk og internasjonal økonomi i et omfang som få kunne tenke seg for kun noen få måneder siden. Forskere ved Handelshøgskolen ved UiS presenterer siste forskningsnytt om konsekvenser, problemstillinger og muligheter for næringsliv og samfunn både regionalt, nasjonalt og internasjonalt.

Professor Torfinn Harding som har skrevet flere aktuelle artikler om utfordringer og muligheter for norsk økonomi etter Covid-19. Han vil gi et globalt makroøkonomisk perspektiv, og ta dette ned til norsk økonomi og vår regionale økonomi.

Deretter vil professor Ragnar Tveterås følge opp med utfordringer og muligheter i forhold til de havbaserte næringene. Han vil fokusere på tiltak og prosesser som er på gang for å stimulere til investeringer og arbeidsplasser i havnæringene.

Regiondirektør Kari Holmefjord Vervik vil snakke om hvordan Innovasjon Norge kan bidra til at norsk næringsliv tar globale posisjoner innenfor nye områder. Bedrifter i Rogaland har mye av kompetansen som skal til for å tilby kommersielle løsninger på nasjonale og globale samfunnsutfordringer, men det krever at en tenker stort og langt, samt at en satser samordnet på noen muligheter.

For mer info om møtet, kontakt møteleder Trude Refvem Hembre i Næringsforeningen.

Foredragsholdere

Presentasjoner