28.mai

Treffpunkt Øyane med middag: Vi besøker Utstein kloster

Du er allerede påmeldt dette arrangementet

Fyll inn organisasjonsnummer eller navn
Ved mange, eller mangelfulle treff, bruk organisasjonsnummer.
Ingen bedrifter funnet
Feil selskap?
Det er ikke flere plasser igjen for denne rabattkoden.
Fjern koden for å melde deg på til standard pris.
{{price}},- eks. mva.
Med sitt historiske utspring har det vært drevet matproduskjon i flere tusen år på Utstein, og er nå et av Rogalands viktigste reiselivsdestinasjoner. Treffpunkt Øyane setter fokus på blå grønne næringer og utviklingen av reiselivet på Øyane. Slakteren Stian Espedal kommer for å vise oss hvordan århundrer med mattradisjoner er grunnlaget for hvordan vi utnytter det kvalitetsrike klosterlammet, før vi setter oss til bords og nyter smaken.

Utstein opptrer i historiske kilder som kongsgård alt på 800-­tallet. Klosteret ble oppført rundt år 1200 og er det eneste bevarte middelalderklosteret i Norge. Det er på denne historiske grunnen Utstein Gard produserer kanskje noe av det mest smakfulle og møre lammekjøttet i landet, som du skal få smake på. Lokalstyret De Blågrønne Øyane har lagt opp til å diskutere blå grønne næringer sitt mulighetsrom for å utvikle Øyane, men vi tar også opp problemstillingene næringene møter når vi inviterer til debatt. Hotelldirektør Tor Gunnar Solvang vil fortelle hvordan de parallelt jobber med reiseliv som næring. Øyane sin beliggenhet skaper et unikt matfat, som gir bøndene rom for å unytte sin lokasjon. Forretningsutvikler Sigve Skretting fra Teal kommer for å fortelle hvordan man skal gripe mulighetene rundt agroturisme. Slakter Stian Espedal vil guide deg gjennom slaktingen av et klosterlam samtidig som han formidler slaktertradisjoner og historien bak klosterlammet.

Velkommen til en hyggelig ettermiddag, med faglig påfyll og refleksjoner som berører næringsliv og utvikling på øyene.

For mer informasjon vennligst kontakt Hanne Hernes.

>> No shows vil bli fakturert dersom avbestilling ikke er gjort innen 48 timer før møtestart

17.30 Registrering

18.00 Velkommen til Utstein, ved Anders Schanche Rettedal, Bonde, Utstein Gard/Klostergarden

18.10 Reiseliv som næring, ved Tor Gunnar Solvang, Utstein Kloster Hotell.

18.25 Gardsgründer Stavanger 2024, ved Sigve Skretting, TEAL.

18.45 Klosterlam, kvalitet og tradisjon, ved slakter Stian Espedal, Nortura.

19.20 Middag - Ytrefilet av lam med timiansaus, småpoteter fra Jæren og baby grønnsaker fra Brimse, gresskarpure

20.20 Stavanger kommune sin strategi, ved Anne Woie, næringssjef i Stavanger kommune.

20.35 Panelsamtale: Muligheter og problemstillinger for at de blågrønne næringene kan utvikle Øyane som en reiselivsdestinasjon, ved Henrik Halleland, Birger Hetland, Kjell Nes og Aud Jorunn Gjedrem Bru.

21.00 Takk for i dag!

Foredragsholdere

Stian Espedal

Stian Espedal er tilførselsmedarbeider småfe i Nortura og har jobbet som slakter i selskapet i over 20 år. Han holder ofte slakte- og avlivingskurs og ga høsten 2018 ut boka «Slakting og skjæring». I boka blir leserne vist hvordan en slakter og skjærer ned både storfe, gris, sau og vilt. I tillegg forteller han om avliving, verktøy, redskap og hvordan kjøttet kan videreforedles.

Tor Gunnar Solvang

Tor Gunnar Solvang er hotelldirektør på Utstein Kloster Hotell.

Anne Woie

Anne Woie er næringssjef i Stavanger kommune. Hun har tidligere jobbet som næringspolitisk leder i Næringsforeningen. Dette gjør at hun har god kunnskap om næringslivet i Stavanger og for øvrig hele regionen. Hennes akademiske bakgrunn er master i endringsledelse, bachelor i samfunnsfag og grunnfag i etikk og i økonomi.

Andre lignende møter:

31. mai 2024 -