Aarbakke kåret til Årets bedrift 2021!
Prisen ble delt ut av Stavanger-ordfører Kari Nessa Nordtun i en fullsatt Atlantic Hall. Foto: Lars Idar Waage

Aarbakke kåret til Årets bedrift 2021!

En stolt og glad Inge-Brigt Aarbakke kunne i kveld ta imot prisen som viser at han, sammen med de 300 kollegene sine, er vinner av Årets bedrift 2021.
25.november 2021 Av Frode Berge

Årets bedrift er en svært prestisjetung næringslivspris, og deles i kveld ut for 35 gang.

Stavangerordfører Kari Nessa Nordtun sto for utdelingen av prisen, som består av en flott, massiv skulptur laget av kunstneren Hugo Frank Wathne.

SE BILDENE FRA FESTEN HER!

Ordføreren ga, på vegne av juryen, følgende begrunnelse for at nettopp Aarbakke i år gikk av med seieren:

Årets vinner har en historie som strekker seg helt tilbake til 1918. På mange måter kan vi si at bedriften står som et symbol på mye av det beste ved norsk, rogalandsk, og jærsk, industrihistorie det siste hundreåret: Arbeidsmoral, skaperkraft, omstillingsevne, stolthet, samfunnsansvar og tillitsbasert ledelse.

Bedriften er delvis et produkt av vellykkede partnerskap på eiersiden. Etter å ha vært under Weatherford sine vinger siden tidlig på 1990-tallet, kjøpte bedriften eiendelene tilbake i 2000. Deretter ble det satset offensivt med etablering av landets mest moderne maskineringsfabrikk på Håland, like utenfor Bryne sentrum. I de påfølgende årene fikk bedriften to kompetente, kapitalsterke, eiere med på laget. Hitec i 2006, og Westco i 2020. I løpet av disse årene har bedriften gjennomlevd, og kommet styrket ut av, både finanskriser og oljeprissjokk. Årets vinner er med andre ord av det robuste slaget!

Vi snakker om en bedrift som er kjent for sin sterke, særegne bedriftskultur og for en toppleder som jeg vil karakterisere som over gjennomsnittet karismatisk. Kulturen i fabrikkbygget på Håland er preget av samarbeid innad og utad, evne til å tenke nytt, fleksibilitet og risikovilje. Bedriftens «Smart Factory-konsept» er ett av flere eksempler på digitaliserings- og forbedringsprosjekter som påkaller interesse fra industrien for øvrig.

Mange som besøker fabrikklokalene til årets vinner for første gang, tror at de har kommet til et treningssenter, og ikke en avansert mekanisk bedrift. Like ved hovedinngangen er det plassert et stort, velutstyrt treningsrom for alle ansatte. Innvendig er de karakteristiske røde bjelkene i taket prydet med navn på jærske fotballhelter som Gabriel Høyland, Birk Engstrøm og Trond Sirevåg. Disse særegenhetene sier noe om bedriftens fokus på trivsel og identitet. De ansatte er bedriftens aller viktigste ressurs. De har hovedæren for den høye kundetilliten som årets vinner nyter godt av.

Tilfredsheten blant kundene henger også sammen med at bedriften besitter over 50 avanserte maskiner for sveising, fresing, dreiing og boring, samt et leverandørnettverk med høy og spiss kompetanse.

Årets vinner har 300 ansatte, og oppnådde i 2020 en omsetning på én milliard kroner, og et driftsresultat på 161,5 millioner kroner. De har som hårete mål å bli verdens mest bærekraftige leverandør innen sitt område. Neste sommer har Inge-Brigt og gjengen hans planer om å starte byggingen av en ny Teknologipark. Denne vil utvide fabrikkarealet fra 10 000 kvm til 20 000 kvm.

Juryen har, som alltid, hatt en lystbetont og krevende oppgave. Konkurransen har vært beintøff, og juryen har hatt det privilegium å kunne velge mellom knapt hundre nominerte bedrifter.
Arbeidet i juryen har i år vært ledet av Næringsforeningens styreleder Hanne Berentsen. For øvrig har juryen bestått av:
Ole Henry Slette (Handelsbanken), Harald Minge (Næringsforeningen), Anne Woie (Stavanger kommune), Thor-Christian Haugland (SR-Bank), og Tommy Stangeland (Stangeland Maskin).

Kjære forsamling!

Det er en stor glede å kunne meddele at vinneren av «Årets bedrift 2021» er Aarbakke AS!

SE BILDENE FRA FESTEN HER!

Andre liknende nyheter

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.