En varslet katastrofe

Dersom ikke staten griper inn, vil skyhøye strømgifter føre til nedleggelser, permitteringer, oppsigelser og skifteretten for mange bedrifter i Rogaland.
02.september 2022 Tekst: Ståle Frafjord, Foto: Marius Johnsen

Det var det skremmende og følelsesladde budskapet fra en rekke fortvilte og opprørte bedriftsledere under Næringsforeningens strømkrisemøte på Rosenkildehuset fredag ettermiddag.

Mange er fortvilt, frustrert og oppgitt – og alle som en frykter at skyhøye av strømpriser kan ta knekken på en rekke bedrifter.

For stortingspolitikerne som var til stede i salen gjorde mange av de vitnesbyrdene som kom fra ledere i små og store bedrifter, et sterkt inntrykk. En rekke bedrifter som i et normalår opererer med små marginer på bunnlinjen, går i dag med underskudd som følge av et nivå på strømpriser som spesielt har rammet Rogaland.
For andre er det snakk om å sette investeringer på vent, flytte nåværende og planlagte produksjonsvirksomheter ut av fylket, eller å bli utkonkurrert på anbud og avtaler av bedrifter fra andre steder i landet som har helt andre strømpriser og produksjonsutgifter enn tilfellet er i Rogaland.

Oppgjør

Krisemøtet om kraft på Rosenkildeloftet fant sted drøye to uker før regjeringen har varslet behandling av strømstøttetiltak. Et begrep som mange bedriftsledere tok et oppgjør med under fredagens møte, deriblant daglig leder i Gaffel & Karaffel, Bjørn Erik Sandvaag:

– Slutt med å kalle det tilskudd og støtte. Begynn å kalle det for tilbakebetaling, for det er det det er, sa Sandvaag til stor applaus fra salen.

Av bedriftene som tok ordet under gårsdagens krisemøte var blant annet Egersund Group, Figgjo, Fatland, Kverneland Group, Q-Meieriene, Jæder, Eramet Sauda, Felleskjøpet, Tou Scene, Miljøgartneriet og Sterling.

Thomas Hetland i Egersund Group viste til at for dem innebærer de skyhøye strømprisene en økning fra 3 millioner til 18 millioner kroner sammenliknet med et normalår.

Ikke konkurransedyktige

– Det i seg selv gjør at vi ikke er konkurransedyktige sammenliknet med bedrifter i andre deler av landet på samme marked, sa Hetland.

Vidar Fatland i slakteribedriften Fatland Jæren hadde en direkte oppfordring til politikerne i salen:

– Blir det ikke gjort noe nå, har bønder i vår region ingen steder å levere slaktet. Da snakker i om en katastrofe, sa Fatland.

Administrerende direktør i Kverneland Group, Lars Rotseth, viste til at bedriften seriøst vurderer å sette inn oljetanker for å varme opp stålet igjen på grunn av de skyhøye prisene på strøm.

Få det gjort!

Også budskapet fra Idar Haaland i Haaland kjøtt til politikerne var sterkt og klart:

– Dere har en jobb å gjøre. Få det gjort!

Haaland kjøtt omsetter for 31 millioner og sysselsetter 20 årsverk. Med femdoble strømgifter ser framtidsutsiktene mørke ut.

– Vi tjente 790 000 kroner etter skatt i fjor. I år har strømutgiftene steget fra i overkant av 300 000 til 1,5 millioner kroner. Vi klarte å betale lønn i dag til våre ansatte, men vi skal i møte med banken i neste uke, sa Haaland i et svært følelsesladet innlegg.

Ingen kompensasjon

Mens private har hatt en ordning om kompensasjon for de høye strømprisene, gjennom hele 2022 – har ikke næringslivet fått noen ting. Det begynner nå å bli svært krevende i vår region, der prisene i sommer har vært aller høyest og sprengt alle tidligere rekorder. Næringsforeningens medlemsundersøkelse fra august viser også at tilliten til at regjeringen klarer å komme opp med en forsvarlig kompensasjonsløsning, er svært lav. Dette var også bakteppet da næringslivet og ordførere i regionen, møtte våre stortingsrepresentanter fredag.

Derfor må du på Leandagen

– Få det beste ut av bedriften og menneskene som jobber der.

Sentralbanksjefen: Renten trolig ned i høst, men lover ingenting

Sentralbanksjef Ida Wolden Bache møtte regiones næringsliv og ga et innblikk i hvilke vurderinger Norges Bank gjør når de setter renten.

Søk nå: En verdifull arena for unge ledere

Er du under 37 år, har en lederrolle med ansvar for budsjett, personal eller resultat? Da kan du bli med i U37 Ledernettverket.