Energirådet samles under Stavangers nye ordfører
Stavangerordfører Sissel Knutsen Hegdal i sitt første møte med Energirådet.

Energirådet samles under Stavangers nye ordfører

Tirsdag 5. desember ble det første møtet mellom Energirådet og den nye Stavanger-ordføreren, Sissel Knutsen Hegdal, holdt på Equinors hovedkvarter. Hensikten er å videreføre en felles arena hvor energibransjen, næringslivet og det offentlige kan ha en åpen og effektiv dialog om viktige spørsmål knyttet til energi.
05.desember 2023 Tekst og foto: Marius Johnsen

Rådet ledes av Stavanger-ordføreren og er et samarbeid mellom ni kommuner og Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Equinors letesjef, Jez Averty, ønsket velkommen og la vekt på Equinors mål om å ha så lave utslipp som mulig og realisere visjonen om "Norway Energy Hub." Han understreket viktigheten av å bygge på den norske oljeindustriens suksess og utvikle en helhetlig industriplan for å sikre Norge som en fremtidig energileverandør.

Innspill fra Energirådet, ved Siri Kalvig, adm. dir. i Nysnø Klimainvesteringer.​

– La oss aldri glemme at oljeeventyret ikke kom av seg selv. Nå er vi inn i en ny fase. Politikere må legge til rette for helhetlige og langsiktige rammevilkår, forklarte Averty.

Inger Tone Ødegård fra Næringsforeningen forklarte Energirådet hvilke kompetanse- og rekrutteringsprosjekter som står på agendaen fremover for regionen.

Averty oppfordret til helhetlig tenking og handling. Wistingprosjektet i Barentshavet ble fremhevet som et eksempel som er satt på vent, og Equinor støtter målet om nullutslipp innen 2050, men elektrifisering på sokkelen spiller en nøkkelrolle i å nå de ambisiøse målene. Det er ikke mulig å få til lavutslipp uten å elektrifisere sokkelen, poengterte Averty.

Ordfører Sissel Knutsen Hegdal fremhevet betydningen av energisektoren for regionen og behovet for god dialog mellom aktørene i energibransjen, det offentlige og politikere.

– Vi vet det er utfordringer, men også fantastiske muligheter. Gjennom en god dialog kan vi sammen definere målene og jobbe mot en felles visjon, forklarte Hegdal.

Ordføreren pekte på utfordringene med å tiltrekke seg kompetanse og påpekte at vi er forpliktet til å utvikle samfunnet med lavere utslipp. Hun oppfordret til samarbeid og aktiv bruk av møteplassen som energirådet er, for å takle viktige spørsmål som rekruttering og ressursutnyttelse.

Harald Minge diskuterte Energihovedstaden-prosjektet og understreket at Stavanger som energihovedstad ikke bare dreier seg om olje og gass, men om transformasjon og omstilling. Han poengterte viktigheten av politisk og næringslivssamarbeid når nye muligheter oppstår, som for eksempel utvinning av havbunnsmineraler.

Birger Haraldseid fra Stavanger Kommune orienterte om planene til Energirådet og tok innspill fra salen.

Birger Haraldseid delte Energirådets planer fremover og inviterte til innspill fra salen. Diskusjonen inkluderte temaer som strømpriser, elektrifisering og den kommende Highwindkonferansen i mars. Innspillene fra salen fremhevet sammenhengen mellom digitalisering og elektrifisering, samt behovet for riktig kompetanse for en vellykket omstilling.  Den første samlingen til Energirådet under den nye ordføreren har satt kursen.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.