Equinor-resultatet: Like høy etterspørsel i 2035
Johan Sverdrup. Foto:

Equinor-resultatet: Like høy etterspørsel i 2035

Equinor fikk et justert driftsresultat på 8,68 milliarder dollar i fjerde kvartal i fjor.
07.februar 2024 Arne Birkemo

Onsdag 7. februar la Equinor fram tallene fra det siste kvartalet i 2023, og dermed også hele 2023.

Equinor fikk et justert driftsresultat på 8,68 milliarder dollar i fjerde kvartal i fjor, rundt 90 milliarder kroner.

For hele 2023 er justert driftsresultat 36,2 milliarder dollar, 380 milliarder kroner, melder Aftenbladet.

Dette sier Anders Opedal, konsernsjef i Equinor ASA, om det som ble lagt fram i London:

I 2023 fortsatte vi å bidra til energisikkerheten i Europa, og oppnådde 2,1 prosent produksjonsvekst. Solid drift og kostnadsfokus ga sterke finansielle resultater og kontantstrøm. Vi leverte konkurransedyktig kapitaldistribusjon, samtidig som vi investerte i en lønnsom portefølje som vil bidra til framtidig vekst, sier han i en pressemelding fra Equinor.

Videre forteller Opedal at Equinor forventer å øke kontantstrømmen og opprettholde konkurransedyktig avkastning.

– Vi forlenger utsiktene for stabilt bidrag fra olje og gass til 2035. Innen 2030 forventer vi en betydelig og raskt voksende kontantstrøm fra fornybare energi og lavkarbonløsninger.

– Vi vil tilby et bredere energitilbud med lavere utslipp. Målet er å øke fornybar og avkarbonisert energi til mer enn 80 terrawattimer innen 2035, og vi har økt ambisjonen vår for karbonlagring, avslutter konsernsjefen.

Ifølge DN vil Equinor tjene like mye penger på olje og gass i 2035, som i 2023. Det kom fram i Equinors presentasjon i den britiske hovedstaden. De neste ti årene vil nye olje- og gassprosjekter ha en break-even-pris på rundt 35 dollar fatet, skriver avisen.

Andre liknende nyheter

Tro til Dovre falt

I en annen tid ville man sagt at Bjørn Sæbø har foretatt en omvendt klassereise. Fra barneår på Eiganes til voksenliv på Kampen, fra borgerskapet i by…

Karrieredagen og Job Fair: Årlige møteplasser for fremtidens arbeidskraft

Stavanger-regionen tar grep om fremtiden med Karrieredagen og Job Fair, som nå blir årlige arrangementer. Målet er å bygge broer mellom studenter, arb…

Tabbekonferansen: – Riktig «mindset» er verdifullt

Psykolog Egon Hagen sier hele skolesystemet er bygget opp for å redusere risiko. Men de som lykkes i business, har ofte ingen spesiell utdannelse.