Feirer 17. mai for første gang

Inger Tone Ødegård, strategidirektør i Næringsforeningen, inviterte regionens expats i Stavanger Chamber International (SCI) til en tradisjonsrik 17. mai feiring.
17.mai 2023 Marius Johnsen

Festen fulgte den norske tradisjonen til punkt og prikke. Se barnetoget først, etterfulgt av sosialt samvær rundt matbordet. Som en storslått avslutning marsjerte expats-gruppen selv i tog gjennom Gamle Stavanger.

Ødegård oppfordret deltakerne til å bære festklær og flagg fra sine hjemland.

– Det er så gøy å se så mange flotte drakter og nasjonaliteter i toget. Vi har et stort internasjonalt nettverk i regionen vår med over 180 ulike kulturer. Det er helt fantastisk og gøy å kunne vise hvordan vi nordmenn feirer nasjonaldagen vår. Det er ganske unikt i forhold til en del andre land, hvor det gjerne ofte er en liten parade på TV. Her feires det i alle norske byer og bygder, ordentlig folkefest, forklarer Inger Tone Ødegård.

Stavanger Chamber International (SCI) er Næringsforeningens sitt program skreddersydd for internasjonale bedrifter i regionen, med internasjonale tilflyttere.

I løpet av året arrangerer SCI-programmet ulike aktiviteter. Disse inkluderer kulturelle seminarer for å øke forståelsen for norske skikker, sosiale begivenheter for å bygge fellesskap, og nettverksmuligheter. Programmet tilbyr også veiledning i boligkjøp og navigering i det norske skattesystemet. I tillegg lærer Ødegård også deltakerne å stå på ski på vinteren i Sirdal.

– Hensikten med arrangementene vi har i Stavanger Chamber International, er å lette overgangen og å hjelpe expats med å bli komfortable her i regionen så raskt som mulig. Dette er spesielt viktig for bedrifter i Rogaland. Vi har mange internasjonale bedrifter her som regelmessig flytter ansatte på tvers av landegrenser. Så vårt program skal hjelpe til med å redusere stresset og usikkerheten som ofte er forbundet med en slik stor livsendring for expats som kommer til regionen vår, avslutter Inger Tone Ødegård.

Andre liknende nyheter

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.