FOLK 2023: Hvem bør lede USA? – Thomas Seltzers løsning

3. november på Quality Hotel Residence ble lederkonferansen FOLK 2023 arrangert av Den Gule Banken - Sandnes Sparebank og Næringsforeningen i Stavanger-regionen for femte gang. Dagen ble avsluttet med Thomas Seltzers "Karmageddon".
03.november 2023 Tekst og foto: Marius Johnsen

Stemningsvideo fra FOLK 2023 ser du her.

Seltzer trakk paralleller mellom dagens spenninger i USA og en eskalerende "Karmageddon", et samfunn på bristepunktet. Dette fenomenet, sier han, har sine røtter i en økende mistillit til institusjoner, og en finanskrise i 2008 som etterlot den vanlige amerikaner å betale en meget høy pris for Wall Streets risikospill.

Det er historiens største velferdstransport nedenfra og opp – fra middelklassen til Wall Street. To til tre trillioner dollar som sendte middelklassen ut på gata. Et forræderi, reflekterte Thomas Seltzer over finanskrisens konsekvenser for den vanlige amerikaner. Det er imidlertid, i følge han selv, flere årsaker til dagens situasjon.

24-timers nyhetssyklus og fagbevegelser
Døgnkontinuerlige nyhetskanaler som FOX News og CNN har siden 1980-tallet vært med på å drive fram en økende polarisering i USA. I tillegg har undertrykkelsen av fagbevegelsen gjort at lønningene har stått på stedet hvil siden 1970-årene for den vanlige amerikaneren.

– Media har blitt en reklamemaskin, der Fox News og CNN har spesialisert seg på å polarisere folket. De overdriver mindre saker og skaper store overskrifter som sår frykt og sinne, uttalte Thomas Seltzer.

Likevel pekte han på statistikk om at fagbevegelsen er på vei tilbake.

– Fagbevegelsen kan være på vei tilbake. Grasrota samler seg rundt en del viktige ting. Men det er en bevæpnet venstreside som passer på at høyresiden ikke kødder det til for dem, forklarte Seltzer.

Hvem kan forene USA?
Det var imidlertid når Seltzer dro inn Dolly Parton og Willie Nelson at han virkelig fanget publikums oppmerksomhet. Selv om amerikansk politikk ofte fremstår som dypt delt, oppdaget Thomas Seltzer i arbeidet med NRK-dokumentaren UXA, at det blant vanlige amerikanere finnes en enighet om de aller viktigste sakene. Slik som helseforsikring og lønn til å kunne leve av.

Men i forhold til ledelse og hvem som bør lede landet, så er det ikke den typiske presidentkandidaten som du kanskje skulle tro.

– Alle i Amerika liker Dolly Parton og Willie Nelson, sa Seltzer. Med en hentydning om at det trengs flere som burde bruke sin innflytelse til å forene, fremfor å splitte.

Ledelse er en kreativ prosess
Anne Lindmo, som gjorde sitt femte jobb som konferansier, snakket om verdien av nettverksbygging og fellesskapets kraft i en urolig verden. Lindmo delte også erfaringer fra sitt eget liv, hvor turer og eventyr med familien har skapt dypere bånd og en flukt fra bylivets hamsterhjul. Harald Minge og Trine Stangeland dykket ned i essensen av konferansens navn, FOLK. De poengterte at folk er fundamentet i en virksomhets fremgang og la vekt på nødvendigheten av å tilpasse bedrifter for endring gjennom å investere i sine folk. Mens professor Jan Ketil Arnulf fra BI påpekte at ledelse er et designfag, ikke en standardisert løsning. Han utfordret den tradisjonelle forståelsen av lederrollen og lederskapslitteraturens relevans.

– Ledelse er ikke bare å løse et problem; det er en kreativ prosess, konkluderte Jan Ketil Arnulf.

SE BILDENE FRA FOLK 2023 HER!

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…