
Fra egosystem til økosystem: Norsk næringsliv må tenke nytt rundt bærekraft
I lys av de økende globale bærekraftsutordringene ser Simen Knudsen behovet for en dypere endring i hvordan næringslivet nærmer seg problemene. Han trekker fram to klare utfordringer: Den isolerte tilnærmingen mange selskaper har til sirkulærøkonomi, og den begrensede tiden og kompetansen som dedikeres til bærekraftsinnovasjon innad i selskapene.
– Mange prøver å bli sirkulære alene. Vi ser ofte at mange gode sirkulære initiativ strever fordi resten av verdikjeden de er en del av fremdeles har lineære forretningsmodeller, sier Knudsen.
Han påpeker at reell forandring krever etablering av sirkulære økosystemer hvor hele verdikjeden er involvert. Knudsen gir også uttrykk for bekymring rundt næringslivets tilnærming til bærekraftsarbeid.
– Hadde det vært mer bærekraftsressurser inn i strategi og innovasjonsarbeidet kunne man innovert seg ut av de dårlige resultatene, forteller han.
Dette samsvarer med Æras tilnærming når de samarbeider med selskaper. Metoden de bruker innebærer strategisk innovasjon gjennom designmetodikk, hvor målet er å skape mer lønnsomhet ved å bli mer bærekraftig.
Med Pionér-konferansen rett rundt hjørnet vil Knudsen dykke dypere inn i temaet, og presentere verktøy for å håndtere de systemiske utfordringene.
Trykk HER for mer informasjon om programmet til bærekraftskonferansen Pionér 2023.
Andre liknende nyheter
Det vanskelige energitrilemma
Spørsmålet er hvordan vi kan sikres stabile leveranser av energi til en overkommelig pris med lavest mulig fotavtrykk.
Sprikende syn på hjemmekontor blant bedriftene
Hjemmekontor har vært et stort diskusjonstema i arbeidslivet etter koronapandemien. Teams-møter, joggebukse og snacking fra kjøleskapet var den nye no…
Nye krav til oss som ledere
Generasjon Z forventer at vi bruker maktposisjonene våre som ledere til å gå sammen om å skape en bedre verden og et varmere samfunn der alle har en l…