Gode idéer kan gi 250.000 kr

Har du en god idé for noe som hadde passet øyriket i Stavanger? Da er kommunen villig til å betale 250.000 kroner for at du skal kunne teste det ut i sommer.
18.mars 2021 Av Lars Idar Waage

Opplevelser og reiseliv er en strategisk satsing for Stavanger kommune, og kommunen ønsker nå å stimulere til bærekraftig turisme med høy lokal verdiskaping, basert på naturlige og historiske fortrinn. Ved hjelp av såkalt kvikktest, en prosess der kommunen går ut med en utfordring, og inviterer bedrifter til å teste nye produkter og tjenester som kan være med å løse utfordringen. En kvikktest gjennomføres på seks måneder, og bruker åpen konkurranse slik at gründere og oppstartsselskaper skal kunne delta. Et mål med å gjennomføre en kvikktest er læring, både for kommunen og bedriftene som deltar.

– Vi håper dette kan gi aktører som sitter med gode ideer en mulighet til å teste konseptet, der kommunen tar del av risikoen. Kvikktesten kan fungere som et springbrett for bedrifter som trenger en testarena, finansiering og en sparringspartner i prosessen, sier næringssjef Anne Woie i Stavanger kommune.

Reiselivsbransjen består i dag av mange gode aktører, og kommunen tror det er rom for flere ideer og løsninger for å skape enda bedre opplevelser i øyriket. Etter at Rennesøy og Finnøy ble en del av Stavanger kommune, består nå Stavanger av 37 øyer.

– Vi regner med at mange planlegger for norgesferie denne sommeren. I dette prosjektet ønsker vi å rette oppmerksomheten mot øyriket, og det de kan tilby tilreisende, sier prosjektleder Inger Hanne Vikshåland.

Kommunen skal støtte fem prosjekter med inntil 250 000 kroner eksklusiv mva. Bedriftene har ansvar for gjennomføringen av testen, med oppfølging fra teamet i kommunen. Kvikktesten varer i seks måneder og gjennomføres i Stavangers øyrike.

– Teknologi, nye produkter eller nye tjenester. Vi er åpne for alt som kan skape gode opplevelser i øyriket, sier prosjektleder Inger Hanne Vikshåland.

Søknadsfristen er 26. mars og mer info om prosjektet finnes her.

B2B Speed-dating: – Dette må vi gjøre igjen

I løpet av en time fikk Connie H. Meling i Folkehallene og Simen Clementsen i Xceed deite 12 andre personer/selskaper. – Utrolig kjekt, spennende og v…

Hjemmekontor og mobilitet før og etter Covid

Til tross for økt bruk av hjemmekontor og videomøter, øker opplevelsene av trafikkø. Vi kan ikke bare fortsette å bygge nye veier i det uendelige, ell…

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.