Her er årets trainee-kandidater
Fjorten av traineekandidatene var fredag samlet til kickoff på Rosenkildehuset. I disse dager starter de opp i sine respektive bedrifter. Foto: Lars Idar Waage

Her er årets trainee-kandidater

Fredag ble det arrangert kickoff for de 15 trainee-kandidatene som i disse dager starter i sine respektive stillinger. Med kandidatene både får og holder næringslivet på kompetanse denne regionen trenger i fremtiden.
21.august 2020 Av Lars Idar Waage

– Endelig er Trainee Sørvest i gang! Etter et år med målrettet jobbing har jeg nå bygd opp et unikt program der jeg har hentet inspirasjon fra tilsvarende ordninger i Bergen, Oslo, Innlandet og Framtidsfylket. Med mål om å få med det beste fra de beste og en touch av regional ånd, er nå Trainee Sørvest en realitet, sier prosjektleder Kristine Berg Marhaug.

Hun har akkurat tilbrakt en hel dag med kandidatene som nå er i gang i sine traineestillinger i regionen. Gjennom dagen har de hatt en introduksjonsrunde, blitt presentert for mentorprogrammet og ikke minst - blitt kjent med hverandre. Prosjektet handler ikke bare om å gi nyutdannede en jobb, men å skape et nettverk på tvers av bransjer og kandidater.

– Prosjektet er todelt: Samtidig som trainee-ene skal jobbe i bedrift i ett år, så skal Universitetet og Næringsforeningen lage et utviklingsprogram for trainee-ene som innebærer en rekke kompetanse- og nettverkssamlinger ­– både i Næringsforeningen og på UiS. Denne ordningen gjør prosjektet unikt. Også bedriftene trekkes inn i dette nettverket, sier Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen før han fortsetter:

– For en gjeng! Det har vært en vanvittig pågang av søkere og du skal jammen ha cv-en din i orden for å komme gjennom nåløyet. Etter lang tids planlegging er både Næringsforeningen og vår partner UiS svært glade for komme i gang med det første trainee-kullet.

Nesten 500 søknader

Og kandidatene har både allsidig og bred kompetanse, både fra Universitetet i Stavanger, men også fra andre høyskoler og universiteter både i Norge og utlandet.

– Dette viser at attraktive trainee-stillinger tiltrekker seg verdifull kompetanse som vil kunne bidra til å redusere kompetansegapet hos bedriftene i regionen. For det er en reell problemstilling - der mange bedrifter trenger en annen kompetanse enn den vi har hatt tilgjengelig i går region. Nå har vi hentet både lokal tilhørighet i tillegg til kandidater fra andre deler av landet. Vi ser også variasjon i bakgrunn og utdannelse fra universiteter og høyskoler i Norge, USA, Tyskland og Danmark, sier Marhaug.

Trainee Sørvest er det første tverrfaglige regionale traineeprogrammet i denne regionen, med et klart mål om å finne og tiltrekke kompetansen som trengs i fremtiden.

– Vår ambisjon er å lage Norges beste trainee-program for å beholde og tiltrekke oss den rette kompetansen til regionens næringsliv. Næringsforeningens medlemsbedrifter skal kunne velge toppkandidater fra øverste hylle fra både høyskoler og universiteter i hele landet, mens trainee-ene får en unik adgang til Norges mest spennende næringsliv, sier Minge.

Erfaringer fra andre ordninger i Norge viser at de aller fleste får fast jobb i bedriften etter endt traineeperiode. Minge håper Trainee Sørvest kan vise til samme tall.

– I ordningen til Bergen Næringsråd får ni av ti får fast stilling og seks av ti er fortsatt i samme bedrift etter fem års ansettelse. 100 prosent av bedriftene anbefaler andre å gjøre det samme, sier han.

Siden programmet er helt nytt var Marhaug spent på hvor mange søkere som ville komme til de ulike stillingene, og om de femten stillingene ville bli besatt. En eventuell frykt var uberettiget.

– Vi fikk inn enormt mange søkere, og det var svært høyt nivå på disse. Dermed har det vært en omfattende prosess knyttet til rekrutteringen, der Personalhuset har bidratt på en fantastisk måte, sier prosjektlederen.

Selv om første kull nå er i gang, er ikke arbeidet over. Allerede nå sparkes planleggingen av neste kull i gang. Utover høsten vil hun jobbe med å presentere programmet for bedrifter som ønsker å være med i neste runde med nye kandidater august 2021.

– Så dersom du tenker dette kan være noe for din bedrift, er det bare å ta kontakt, avslutter Kristine Berg Marhaug.

Her er kandidatene 2020:

Johan Nordvik

Stilling: Trainne Frontend utvikler

Arbeidsgiver: Conta AS

Utdannelse: Bachelorgrad film/tv og bachelorgrad i webutvikling

Forventinger til året som kommer: Faglig vekst i bedriften og sosial nettverksbygging gjennom Trainee Sørvest. Som nyinnflyttet kan nettverksbygging bære det vanskeligste.

Mari Thunes

Stilling: Trainee Finans

Arbeidsgiver: SAR

Utdannelse: Bachelor i økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI Stavanger

Forventninger til året som kommer: Utvide nettverket via Trainee Sørvest og mulighet til å utvikle min faglige kompetanse ved å ta del i ulike arbeidsoppgaver i SAR.

Siri Haver

Alder: 30

Stilling: Rådgiver til kommunedirektøren

Arbeidsgiver: Stavanger kommune

Utdannelse: Bachelor i samfunnsfag og master i globale studier fra VID vitenskapelige høgskole. Master i Public Policy fra The University of Chicago.

Forventninger til året som kommer: Treffe mye folk og utvide nettverket, lære mer om det lokale næringslivet i Stavanger og om Stavanger kommune. Få ny kunnskap fra samlinger og seminarer og selvfølgelig lære mye av kommunedirektøren og hans lederteam.

Nora Johanne Mannes

Stilling: HR/HMS Trainee

Arbeidsgiver: SR Group

Utdannelse: Master i økonomi og administrasjon, siviløkonom

Forventninger til året som kommer: Bli kastet ut i nye oppgaver, bygge nettverk og læring.

Kristine Goa Kloven

Stilling: HR Trainee og lønningsmedarbeider

Arbeidsgiver: SAR

Utdannelse: Bachelor i økonomi og administrasjon fra BI Bergen og master innen ledelse og organisasjonspsykologi fra BI Oslo.

Forventninger til året som kommer: Forventer å få delta på ulike prosjektor som foregår i SAR, noe jeg ser veldig frem til og gleder meg til. Forventer også å gå mye ny kunnskap og inspirasjon i forbindelse med samlingene og kursene i regi av Næringsforeningen og Trainee Sørvest. Så gleder jeg meg til å bli kjent med de andre kandidatene slik at vi kan utveksle erfaring på tvers av stillinger og bedrifter.

Jonas Svihus

Stilling: Trainee Finans

Arbeidsgiver: SAR

Utdannelse: Master i økonomi og administrasjon

Forventninger til året som kommer: Jeg forventer et lærerikt og spennende år med både personlig og faglig utvikling. Jeg forventer også å knytte nye bekjentskap og utvide nettverket mitt.

Andreas Grevle

Stilling: Utvikler

Arbeidsgiver: Xait

Utdannelse: Bachelor i data- og informasjonsvitenskap fra Universitetet i Bergen og bachelor i samfunnsøkonomi.

Forventninger til året som kommer: Først og fremst læring, men satser på litt moro også!

Hege Nielsen

Alder: 28

Stilling: Trainee Frontend utvikler

Arbeidsgiver: Grensenitt AS

Utdannelse: Bachelor i datateknologi fra UiS

Forventninger til året som kommer: Forventer og håper å lære masse nytt som kan være nyttig for meg og for bedriften. Håper også å utvide mettverket mitt og bli kjent med flere mennesker og bedrifter.

Nadia Moen

Stilling: Rådgiver for kommunedirektøren

Arbeidsgiver: Stavanger kommune

Utdannelse: Bachelor i statsvitenskap og master i global utvikling og samfunssplanlegging

Forventninger til året som kommer: Lære masse! Å bli en del av et godt arbeidsmiljø, få tillit til oppgaver og hvordan de utføres. Bygge nettverk både innad i organisasjoner, eksternt og ikke minst bli godt kjent med andre trainee-er i Trainee Sørvest.

Eli Anne Støfring

Alder: 25

Stilling: Trainee prosjektleder innen vei og utemiljø

Arbeidsgiver: Eigersund kommune

Utdannelse: Mastergrad innen kvartærgeologi fra Universitetet i Bergen

Forventninger til året som kommer: Forventer å være med på større prosjekter i kommunen og utvikle meg til å få ansvar for egne prosjekter. Håper trainee-programmet legger til rette for faglig utvikling og godt sosialt miljø for oss som flytter til området. Og forventer at dette området viser seg fra sin beste side!

Marie Hernæs Larsen

Alder: 24

Stilling: Trainee innen prosjekt- og byggeledelse

Arbeidsgiver: IVAR

Utdannelse: Master innen tekniske geofag fra NTNU i Trondheim

Forventninger til året som kommer: Forventer at året skal bli lærerikt og at jeg skal få innblikk i ulike prosjekter i bedriften. Håper også at året blir sosialt, både med kolleger i IVAR og de andre trainee-ene i Trainee Sørvest.

Preben Liland

Stilling: Prosjektingeniør

Arbeidsgiver: Bertelsen og Garpestad AS

Utdannelse: Bachelor byggingeniør, teknisk planlegging UiS og master i prosjektledelse fra NTNU.

Forventninger til året som kommer: Bli kjent med personer med annen faglig bakgrunn, få tips og råd til å takle arbeidshverdagen best mulig, lære fra andre fagfelt og lære fra andre med annen utdannelse.

Anne Hjellbrekke Frøyen

Alder: 24

Stilling: Utvikler

Arbeidsgiver: Xait

Utdannelse: Bachelor i informasjonsteknologi

Forventninger til året som kommer: Gøyale sosiale sammenkomster, faglig påfyll, kunnskapsutveksling og gjerne noen utflukter i nærområdet.

Rouven Uzelmaier

Alder: 26

Stilling: Trainee i operasjon og bærekraft

Arbeidsgiver: SAR

Utdannelse: Bachelor i statsvitenskap fra Tyskland og master i energi, miljø og samfunn ved UiS.

Forventninger til året som kommer: Opplæring med operasjoner i bedriften, grønn og bærekraftig utvikling, sirkulær og og økonomisk etablering og utvidelse av nettverket.

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.

Ventyr på Stavanger-besøk: – Vil satse lokalt

88 vindmøller på et område like stort som Bjerkreim midt i sjøen. Med base i Stavanger-regionen tror Ventyr på lukrative ringvirkninger for det offsho…

Derfor må du på Leandagen

– Få det beste ut av bedriften og menneskene som jobber der.