Lederskolen: Tips til bedre samarbeid
Fredag var det ny samling for Lederskolen. Denne gangen fikk deltakerne tips til å bli bedre på samarbeid. Alle foto: Trude Refvem Hembre

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.
26.april 2024 Arne Birkemo

Det sier Kjersti Berge Evensen, førsteamanuensis på BI og psykologspesialist. Hun har doktorgrad fra Handelshøyskolen ved UiS.

Fredag hadde hun foredrag på Lederskolen, som er i sitt 15. år og er et samarbeid mellom Handelshøyskolen BI og Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Deltakerne på Lederskolen fikk gode tips til å samarbeide bedre. Og der ser ut til å trenges. Ifølge Berge Evensen er det kun 25 prosent av alle team som er effektive.

– Det høres veldig lavt ut. Hva er det som ikke fungerer der ute på arbeidsplassene?

– Man setter gjerne sammen team basert på tverrfaglig kompetanse. Hvert enkelt teammedlem tar med seg sin profesjonelle identitet. Vi identifiserer oss mer med utdanningen vår enn teamet vi sitter i. Dette påvirker språket vårt, svarer Berge Evensen og fortsetter:

Kjersti Berge Evensen ga gode tips om hva som skaper godt samarbeid og hva som hindrer samarbeid i team.«Stammespråk»

– Alle utdanninger har et «stammespråk». For eksempel kan et ord ha ulik betydning. Dersom sjefen sier at «dette må det settes mer ressurser på», vil økonomen tolke det som mer penger. Markedsføreren vil tenke flere kampanjer, tilbud og videoer. HR-personen vil tenke flere personell. Dette gir grunnlag for misforståelser, og gir mindre effektivitet, forklarer Berge Evensen overfor Næringsforeningen.

Samarbeidseksperter forklarer at team og arbeidsplasser går fra å være generalister til spesialister. Det krever at vi må samarbeide mer.

Ifølge Berge Evensen har arbeidsplasser som rapporterer om godt samarbeid at de er opptil fem ganger mer effektive, har lavere sykefravær, mer motiverte medarbeidere, høyere produksjon og gruppen er mer kreative og innovative.

Tre tips

Berge Evensen har tre ting som gir bedre forutsetninger for et godt samarbeid:

• Vær nær
  • Gi og ha tillit
  • Lag regler

– Kan du gå litt mer i dybden?

– Noe som er veldig underkommunisert er nærhet. Være fysisk i nærheten av hverandre. Kontorene må ikke være mer enn 30 meter fra hverandre, ellers mister man effekten. Når man sitter fysisk nær hverandre, har man hyppigere kontakt. Sjansen for å oppklare misforståelser er større. Man får umiddelbar feedback, følger prosesser bedre og har mer spontankommunikasjon. Ansikt til ansikt-kommunikasjon er viktig. Ansiktsuttrykk og stemmeleie er viktig for å forstår hverandre. Nærhet styrker også gruppeidentiteten. Om det ikke er mulig å sitte innenfor 30 meter i samme etasje, må man skape møteplasser, felles kantine og lunsjrom. Fysisk nærhet øker sjansene for godt samarbeid med 60 prosent.

LES OGSÅ: Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

LES OGSÅ: Byutvikling i krabbetempo

I tillegg til faglig utbytte får deltakerne mingle med andre på Lederskolen.

– Tillit handler om å gi tillit og ha tillit. Man bruker ikke tid og energi på noe eller noen man ikke har tiltro til. Noen man er usikker på om vil deg vel. Man vil ikke dele kunnskap med noen man er usikker på. Det som skaper tillit er å levere som avtalt, bli kjent, være positive, gi tilbakemeldinger, dele.

– Dette henger også sammen med regler. Lag regler! Hva er målet? Hva er de ulike rollene? Det handler ikke bare om å løse oppgaver sammen, regler handler også om samhandlingen i teamet, sier Berge Evensen.

Andre liknende nyheter

Hjemmekontor og mobilitet før og etter Covid

Til tross for økt bruk av hjemmekontor og videomøter, øker opplevelsene av trafikkø. Vi kan ikke bare fortsette å bygge nye veier i det uendelige, ell…

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.