Minister-møte om ny E39 : – Må nevnes i NTP
Tirsdag 13. februar reiser Næringsforeningen i Stavanger og en rekke ordførere i Rogaland, samt en tilsvarende delegasjon fra Agder, til Oslo for å treffe samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) og stortingspolitikerne fra Rogaland og Agder.
Hvorfor?
For å sikre stødig og sikker framdrift av ny firefelts E39 mellom Stavanger og Kristiansand i Nasjonal Transportplan (NTP), som legges frem før påske.
– Hvis ikke Osli-Ålgård ligger inne vil det ikke bli gjort noen ting med regionens største trafikkork. Det er utrolig viktig at dette prosjektet nevnes spesielt i den kommende NTP. Kommer det ikke noe, betyr det minst fire år ekstra med kaos, advarer Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger.
Rogaland og Agder står sammen
Delegasjonen fra Rogaland reiser med sine allierte i Agder, ordførere Næringsforeningene i Stavanger-regionen, Kristiansands-regionen og Lister har samlet ordførerne mellom Stavanger og Kristiansand, samt fylkeskommunene.
Rogaland og Agder står sammen side om side for å jobbe frem den nye firefelts motorveien mellom storbyene Stavanger og Kristiansand.
– Dette startet med fellesmøtet i januar 2023, på Utsikten, hvor vi samlet alle ordførerne mellom Kristiansand og Stavanger for et felles løfte og innsats for ny E39. Nå står ett av de viktigste slagene med ny Nasjonal Transportplan rett rundt hjørnet, sier Minge.
Delegasjonen fra Rogaland:
Gro Helleland (Lund), Anja Hovland (Eigersund), Unni Nilsen Husøy (Lyngdal), Kristoffer Birkedal (Sandnes), Unn Birkeland (Gjesdal), Ingrid Williamsen (Farsund), Bente Gro Milwertz (Bjerkreim).
LES OGSÅ: Budsjett-smell og trafikkaos: Splitt E39 Osli - Ålgård og bygg tunnel!
Dette er argumentene for ny E39:
- Halvert reisetid mellom Stavanger og Kristiansand: Vil redusere reisetiden fra 3 timer til 1,5 time.
- Viktigste transportåren mellom Vestlandet og Østlandet: Målt i antall transportert tonn gods er det ingen vei som transportere mer gods enn E39.
- Redder liv: E39 har langt flere drepte og hardt skadde enn gjennomsnittet på norske riksveier.
- Dette er noe Agder og Rogaland ønsker: Kommunene, fylkeskommunene og næringsforeningene langs strekningen har signert en felles erklæring om en sammenhengende utbygging av ny E39.
- Skaper ny vekst: Ny E39 vil bidra til å skape et større bo- og arbeidsmarked mellom Stavanger og Kristiansand, samt skape økt bosetting i distriktene mellom de to store byene. Dette vil stimulere næringslivet i regionen gjennom større nedslagsfelt og bedre tilgang til fagpersonell - som igjen bidrar til økt produktivitet.
- Strekningen Ålgård-Lyngdal er vedtatt: Overordnet kommunedelplan ble vedtatt i 2021 med firefelts motorvei.
- Stor samfunnsøkonomisk nytteverdi: Med henhold til BNP har Menon anslått en økning på mellom 18 og 47 milliarder kroner etter at hele strekningen er ferdigstilt.
- Mindre naturinngrep: En firefelts motorvei varer de neste 50-70 årene. En to-tre felts vei å gjennom store utbygginger i løpet av 10-20 år, som fører til langt større naturinngrep.
Andre liknende nyheter
Kunsten å jubilere
18. januar åpner jubileumsåret i Stavanger med den spektakulære lysfestivalen Glød. Nye og verdenskjente lysverk skal lyse opp i vintermørket. Så følg…
Equinor og Shell lager nytt selskap
Det nye selskapet forventer å produsere over 140.0000 fat oljeekvivalenter per dag, og vil være det største uavhengige olje og gasselskapet i Storbrit…
Stavanger2Bergen på plass: – En «game changer»
Nytt selskap skal tenke «hele strekningen» og få større fart på E39-forbindelsen mellom Stavanger og Bergen.