Stavanger – Esbjerg gjenoppstår med AIS Airlines
Foto: AIS Airlines

Stavanger – Esbjerg gjenoppstår med AIS Airlines

Mandag 22. mai åpner AIS Airlines igjen ruten mellom Esbjerg og Stavanger lufthavn Sola med seks ukentlige flygninger hver vei. Et viktig rutetilbud som ble borte under pandemien, er endelig tilbake med et nytt flyselskap på Sola.
09.mai 2023 Tormod Andreassen

Stavanger – Esbjerg var i mange år et viktig rutetilbud for mange i energinæringen som hadde reiser mellom de to energibyene.

– Det er gledelig at også dette rutetilbudet kommer tilbake til Sola etter pandemien. Næringslivet etterspør et godt internasjonalt rutenett fra flyplassen og dette tilbudet er med og skaper nettopp det mangfoldet, sier administrerende direktør Harald Minge i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Daglige avganger fra Esbjerg kl. 07.20 og fra Sola kl 09.10 vil gi kortere reisetid og enklere pendlerruter. Uten denne ruten så har reisende på strekningen kun hatt et flytilbud via Billund eller Kastrup, som har gitt lengre reisetid. Flyruta har vært savnet siden den forsvant under pandemien. Esbjerg er en viktig by for Stavanger-regionen med Energy Cluster Denmark og energisektoren generelt.

Flyene som skal brukes er et 19 seters British Aerospace Jetstream 32.

– Vi gleder oss til å fortsette denne ruten og skal gjøre den til en suksess. Vi har bred erfaring fra denne typen rutetrafikk, sier Arend van der Meer CEO i det Nederlandske flyselskapet AIS Airlines.

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.