Tabbekonferansen: – Riktig «mindset» er verdifullt
Psykolog Egon Hagen er en av mange som skal holde foredrag på Tabbekonferansen 6. mars. Foto: Privat

Tabbekonferansen: – Riktig «mindset» er verdifullt

Psykolog Egon Hagen sier hele skolesystemet er bygget opp for å redusere risiko. Men de som lykkes i business, har ofte ingen spesiell utdannelse.
21.februar 2024 Arne Birkemo

Tabber settes i sentrum når Tabbekonferansen arrangeres onsdag 6. mars på Clarion Hotel Energy i Stavanger.

Psykolog Egon Hagen er blant de mange som skal holde foredrag. Han synes det er kjempespennende med en annerledes konferanse.

Tabber i næringslivet kan være tabu for mange. Slik bør det ikke være, mener psykologen.

– Når man tenker næringsliv, tenker man på innovasjon og nyskaping. Satsing. Man vi lære av de som har fått til noe. For å få til noe i forretningslivet, må man ta sjanser. Det blir ikke alltid som en vil. Startups har kanskje hatt 3-4 forsøk før de lykkes. Ofte holder man tabbene privat. Man snakker ikke om det – og da kan man heller ikke lære av dem, sier Hagen.

VIDEO: Erik Thorstvedt snakker om tabben hans i Tottenham-debuten.

LES OGSÅ: Hike måtte bare ha bord på Tabbekonferansen

Evne til å analysere

En tabbe kan være så mangt. Noen tabber er gode, andre mindre gode. Å lære av feilene våre, er noe vi stadig hører, men er det så lett som de sier?

– Folk håndterer tabber ulikt. Noen skjems og vil ikke tenke på det. Andre analyserer og identifiserer hvorfor tabben skjedde, og hvordan man kan unngå dette. De ser tabben i en større sammenheng. Hva handlet denne tabben egentlig om? Å ha denne evnen, dette mindsettet, er veldig verdifullt, sier Hagen.

Psykologen mener det snakkes for lite om risiko i samfunnet. Fordi alt egentlig handler om risiko.

– Hele skolesystemet vårt er bygget opp for å redusere risiko. Men de som lykkes i business har ofte ingen spesiell utdanning. De har et annet forhold til risiko enn de andre i klassen. De er mer villige til å ta sjanser. Gutse på. Risiko er nødvendig for å få til noe. Enten det handler om arbeidslivet eller på privaten. Vi må være mer bevisste på risiko, tørre mer og bli bedre på å ordentlig lære av tabbene vi gjør underveis – og ikke minst godta at det tar noen forsøk før en lykkes, avslutter Hagen.

Tabbekonferansen er et samarbeidsprosjekt mellom Næringsforeningen og Lampefeber Produksjoner etter en idé av Leif Arild Steen.  Sparebanken Vest og SKAGEN Fondene er våre flotte støttespillere.

Her kan du lese mer om programmet, påmelding og hvem som snakker på scenen.

Andre liknende nyheter

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…