Traineeprogrammer gjør bedriften din attraktiv
Vil du være enda mer attraktiv som arbeidsgiver er traineeprogram en god måte å bli synlig mot de beste kandidatene, mener Kristine Berg Marhaug, prosjektleder i Trainee Sørvest.

Traineeprogrammer gjør bedriften din attraktiv

Traineeprogrammer gjør bedriftene enda mer attraktive i den knallharde konkurransen om kompetansen. Det vil Kristine Berg Marhaug at små og mellomstore, lokale bedrifter skal utnytte bedre.
05.november 2019 Av Lars Idar Waage

En gjennomgående tilbakemelding til Næringsforeningen i kontakt med ulike bedrifter i vår region er at det er veldig tøff konkurranse for å sikre seg den beste kompetansen, og at dette trolig vil bli enda tøffere i årene som kommer. De store nasjonale selskapene har ofte egne traineeprogrammer som lokale bedrifter ikke kan matche

– For de små og mellomstore bedriftene er det vanskelig å ha et eget program, og dermed må de gjøre en vanlig ansettelse uten noe apparat rundt. Det gir en klar fordel for de store aktørene, sier Kristine Berg Marhaug som er prosjektleder for Trainee Sørvest i regi av Universitetet i Stavanger og Næringsforeningen med Personalhuset som samarbeidspartner.

Fordel din bedrift

Gjennom traineeprogrammer kommer det faglig utvikling ved siden av arbeidserfaring og full lønn. Trainee Sørvest tilbyr mentorordning sammen med ulike faglige aktiviteter gjennom programmet, som gir merverdi til både kandidatene og bedriftene.

– En vanlig ansatt får som regel ikke den oppfølgingen som gis gjennom programmene, og dermed kan det være mindre attraktivt i den harde konkurransen, mener hun.

Traineeprogrammer er en unik overgang til arbeidslivet med mange muligheter, men kandidatene være kvalifiserte og motiverte for jobben. Læringskurven er bratt og meningen er å sikre at bedriftene får tak i toppkandidatene. Søkertallene til traineeprogrammene tyder på at mange nytdannede foretrekker denne formen for overgang mellom studier og jobb.

– Ser man på søkertallene til traineestillinger gjennom de store programmene, er det helt klart at det gir en fordel for deg og din bedrift, sier prosjektlederen.

Mange søkere

Et eksempel er Bane NORs traineeprogram som de siste årene har hatt godt over 1000 søkere til et titalls stillinger. I 2016 var det eksempelvis over 1300 søkere til 15 traineestillinger. Equinor har gjerne hatt rundt 2000 søkere til sitt program. Bergen Næringsråd driver programmet Trainee Vest, som tilsvarer Trainee Sørvest. Årets kull startet opp i august, der 29 kandidater ble plukket ut blant 1200 søknader. De fleste andre regioner har også tilsvarende programmer, de de eldste har eksistert i over 20 år.

– Tallene beviser at en traineestilling er svært ettertraktet for nyutdannede. Man får ikke bare en jobb, men et slags forlengelse av utdannelsen, med lønn og nesten garantert fast jobb etterpå. Det er ingen grunn til at vår region skal være dårligere enn andre, så dette må vi få til her hos oss også, forklarer hun.

Tall viser nemlig at ni av ti traineer blir fast ansatte etter at programmet er ferdig. Noen av de store bedriftene ha også programmer som gir automatisk fast jobb med en viss bindingstid etterpå.

LYTT TIL PERSONALHUSETS PODCAST OM TRAINEE SØRVEST HER

Plass til flere

Her lokalt er prosjektlederen daglig i møter med potensielle medlemsbedrifter og samarbeidspartnere for programmet. Målet er at ledige traineestillinger i vår region skal publiseres i desember. Hvor mange dette blir er ikke klart enda.

– Akkurat nå er vi i en fase der vi skal signere avtaler med ulike bedrifter, slik at vi får mange gode og varierte stillinger tilgjengelig før jul, sier Marhaug.

Selv om mange bedrifter er intersserte og ønsker å bli med på ordningen, er det plass til flere. Dess flere som blir med, jo bedre blir programmet. Men det begynner å haste, vi vil gjerne få ut ledige stillinger ganke kjapt, forklarer hun.

Trainee Sørvest er et samarbeidsprosjekt mellom Universitetet i Stavanger og Næringsforeningen. Personalhuset vil ta seg av kartlegging og rekruttering i samarbeid med bedriften og Trainee Sørvest.

Andre liknende nyheter

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…

PROFILEN: Målet er en besettelse