Vil ta opp kampen mot Bergen - på lag med næringslivet
Stavangers pepperkakeby er rundt en tiendedel av Bergens. Nå vil Stavanger Aftenblad og Næringsforeningen ha med næringslivet for å gjøre den enda større. Her fra utstillingen i 2018 på Oljemuseet. Foto: Jarle Aasland/Aftenbladet

Vil ta opp kampen mot Bergen - på lag med næringslivet

Den tradisjonsrike Pepperkakebyen i regi av Stavanger Aftenblad vil ha med flere bedrifter for å lage en enda større by. Målet er å ta opp kampen med Bergen, selv om det er en lang vei dit. nå vil man ha næringslivet med på laget.
14.oktober 2019 Av Lars Idar Waage

NB! En feil i e-posten har sendt deg til fjorårets artikkel om Pepperkakebyen. Klikk her for å lese om årets konkurranse. Vi beklager feilen.

Hvert år kommer det inn rundt 200 byggverk til byen, de aller fleste laget av privatpersoner. Pepperkakebyen i Bergen regnes som verdens største og har over 2000 pepperkakebyggverk. I 2018 ble det totalt 2090 fordelt over 470 kvadratmeter og her utgjør næringslivets bidrag en svært stor andel. Dette ønsker både Aftenbladet og Næringsforeningen å gjøre noe med. Nå skal næringslivet utfordres til å lage flotte byggverk, i pepperkakedeig.

– Vi ønsker at lokalt næringsliv skal engasjere seg i Pepperkakebyen. Både for at det er fin plass å skape oppmerksomhet for sin merkevare, og at pengene går til en godt formål. I Bergens pepperkakeby er næringslivet samlet den største bidragsyteren medulike byggverk til byen. Vi synes det er spennende å se om vi kan få til noe lignende her, sier Tor Anders Voldsund, markedssjef i Stavanger Aftenblad.

Veldedighet

Næringsforeningen blir i år med som partner, for å få med næringslivet. Gjerne for å ta opp kampen med Bergen.

– Det er ikke til å stikke under en stol at vi er imponerte over hva de får til med pepperkakebyen i Bergen med flere tusen bidrag hvert år. En betydelig andel av disse kommer fra næringslivet. Og det de får til i Bergen, bør vi klare å få til like bra her i Stavanger – dersom vi vil, sier Egil Hollund kommunikasjonssjef i Næringsforeningen.

For tredje år på rad skal pepperkakebyen rigges på Oljemuseet, som har gitt besøksrekord for byen. I 2018 var det 21.039 besøkende innom, mot 20.077 i 2017. Rundt 3000 av disse er fra skoler og barnehager. For hvert hus som leveres til Pepperkakebyen, gir Aftenbladet 250 kroner til et veldedig formål. Hvert år går bidragene til et veldedig formål og Bypresten i Sandnes er årets mottaker. Dette er første gang man ser sørover til Sandnes.

– Dette er en liten organisasjon som gjør et viktig arbeid blant rusavhengige. Den er en organisasjon vi tror mange kan være med å støtte, forklarer Voldsund.

Sammen med veldedigheten er også tanken at det er et fint prosjekt internt i bedriftene som kan skape samhold og lagfølelse før jul.

–  Samtidig som det å delta i konkurransen med sitt eget pepperkakehus utvilsomt er en perfekt teambuildingsaktivitet nå før jul, vil det være god markedsføring for bedriften å være til stede på utstillingen. Markedsføringspakken i Aftenbladet er en verdifull premie – samtidig som deltakerne også bidrar til Bypresten i Sandnes og deres arbeid for rusavhengige. Altså, fire gode grunner til å delta, sier Hollund.

Pris til beste bedrift

Bedrifter kan bidra med et pepperkakebyggverk, og samtidig donere en ekstra pengegave på kr 1000,- som går direkte til Bypresten i Sandnes. Alle bedriftene som bidrar kjemper om en ekstra gulrot. Under Næringsforeningens julemøte på Rogaland Teater vil det fineste bedriftshuset gi bedriften en annonsepakke i Stavanger Aftenblad verdt 70.000 kroner. Prisen deles ut av sjeredaktør Lars Helle.

– I fjor var første gang vi inviterte bedrifter og vi opprettet premien for beste bedriftshus, men vi fikk bare inn beskjedne ni bidrag i fjor. Vi håper samarbeidet med Næringsforeningen bærer frukter og at antallet blir langt høyere i år, sier  markedssjefen håpefullt.

Utenom bedriftsprisen blir det delt ut tre andre priser: Årets publikumspris basert på publikums stemmer samt en hovedpremie og Sjarmørprisen som velges av en jury. Alle vinnerne mottar pokaler som bevis på at de har gått til topps i konkurransen.

–   Vi håper og tror pepperkakebyen kan bli en positiv førjulstradisjon også for mange bedrifter. Det er imponerende hva som er mulig å få til med pepperkakedeig. Kombinert med den design- og ingeniørkompetansen mange i næringslivet sitter på, ser vi fram til mange kreative byggverk, sier Hollund.

Innlevering av pepperkakekreasjonene skjer på Oljemuseet 26. - 27. november klokken 15-19. Selve åpningen blir foretatt av Stavangers ordfører første søndag i advent og de besøkende kan vente seg nok en flott utstilling.

– Utstillingen på Oljemuseet blir magisk! Flott belysning og med en egen skog av hvite juletrær en må gå igjennom før en kommer til pepperkakebyen, avslutter Voldsund.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…