25.mai

Introduksjonskurs i styrearbeid

Solid styrearbeid er avgjørende for alle virksomheter; både bedrifter, politikere og organisasjoner. Dette introduksjonskurset er en god startpakke og gjør deg godt forberedt enten du representerer eierne, de ansatte eller er leder med ansvar for styre oppfølging.

God rekruttering til styrearbeid er viktig! Regionen trenger et bredt utvalg av kandidater med kompetanse og engasjement for styrearbeid. Målet med dette kurset er å gi en innføring i både det juridiske ansvaret, samhandling mellom administrasjon og styret. I tillegg til grunnleggende forståelse for strategi, risiko og se mulighetsrommet for virksomheten.

Temaer for dagen:

* Styrets rolle og funksjon: Strategiutvikling, risiko-og mulighetsrommet.

* Styrets og daglig leders ansvar. Ansvarsgrunnlag og vilkår for erstatning. Klassiske fallgruver og eksempler fra rettspraksis og media. Tips og tiltak for å redusere risikoen for ansvar.

* Styrearbeid i praksis. Eksempler fra egen erfaring, vanskelige dilemmaer, godt samarbeid mellom eier/styret som kollegium og evt det å ta dissens.

Foreleser er Per Bergstad, Projure Advokatfirma.

For mer informasjon, vennligst ta kontakt med Aud Torunn Tronerud

>> Avbestilling må gjøres innen 48 timer før møtestart.

>> Det skal være trygt å besøke oss! Næringsforeningen følger alle smittevernråd fra Folkehelseinstituttet og myndighetene.

08.00 Registrering og frokost.

08.30 Velkommen, ved Aud Torunn Tronerud, Næringsforeningen.

08.35 Styreinstitusjonen: Rollefordelingen mellom styret, daglig ledelse og aksjeeiere. Aksjeloven og andre rammer for styret.

09.15 Styrets rolle og funksjon: Strategiutvikling, risiko-og mulighetsrommet.

10.00 Pause.

10.20 Styrets og daglig leders ansvar. Ansvarsgrunnlag og vilkår for erstatning. Klassiske fallgruver og eksempler fra rettspraksis og media. Tips og tiltak for å redusere risikoen for ansvar.

10.45 Styrearbeid i praksis. Eksempler fra egen erfaring, vanskelige dilemmaer, godt samarbeid mellom eier/styret som kollegium og evt det å ta dissens.

11.20 Ny styreportal.

11.30 Slutt.