27.okt

Lean-dagen 2020

Private og offentlige virksomheter i regionen opplever et massivt omstillingspress. Derfor trenger vi mer enn noen gang å skape en kultur for læring, deling av kunnskap og myndiggjøring av medarbeiderne våre. Derfor er også temaet for årets Lean-dag «Embracing Change». Bli med på den største og viktigste årlige møteplassen for alle som er opptatt av kontinuerlig forbedring og organisasjonsutvikling.

Endringstakten og omstillingstrykket i regionen er stort. På Lean-dagen møtes engasjerte ledere, ansatte og tillitsvalgte fra store og små virksomheter. Private og offentlige. Målet er å bli oppdatert og inspirert, samt å  utvide egne nettverk.

Programmet for årets Lean-dag er knallsterkt, med internasjonale, nasjonale og lokale kapasiteter på programmet. Du kan møte blant andre:

• Nikolai Astrup, kommunal- og moderniseringsminister.
  • Robert Kusén, en av Nordens fremste eksperter på Lean og ledelse, forfatter av boka «Respekten för människan».
  • Magnus Lord, en av Europas fremste eksperter på moderne helsevesen og Lean HealthCare.
  • Hege Fjell Urdahl, Vice President i Aker BP.
  • Jasmin Gunnarshaug, Improvement Manager, NOAKA, Aker BP.
  • Olav Bådsvik, Vice President og ansvarlig for implementering av Lean i Equinor.
  • Nashater Deu Solheim, skarpskodd ekspert og rådgiver blant annet om forbedringskultur.
  • Kenneth Gilje, sentral i Lean-arbeidet i Gilje Tre, en ledende Lean-bedrift.
  • Pål Mangor Kvammen, konfransiér.

Velkommen til en lærerik, inspirerende og matnyttig Lean-dag 2020!

OBS! Du har også muligheten til å delta påLean-dagen digitalt. Hvis du ønsker dette, KLIKK HER.

Lean-dagen arrangeres av Næringsforeningen v/ ressursgruppen for Lean og Lean Forum Stavanger.

COVID-19

Næringsforeningen følger alle smittevernråd fra Folkehelseinstituttet og norske myndigheter for å sikre at våre møteplasser er trygge. Vi ber deg derfor sette deg inn i våre krav og rutiner når du skal være deltaker hos oss. KLIKK HER for å sette deg inn i våre smitteverntiltak i forbindelse med covid-19.

08:30 Registrering og kaffe.

09:00 Velkommen! ved Harald Minge, Næringsforeningen, og konferansier Pål Mangor Kvammen

09:10 Kvalitet, forbedring og utvikling i offentlig sektor ved Nikolai Astrup, kommunal- og moderniseringsminister.

09:30 Kvalitet og forbedring i oljå

Continous improvement in Equinox. Olav Bådsvik, Equinor

Enabeling the mindset of a learning organization. Hege Fjell Urdahl og Jasmin Gunnarshaug, AkerBp

Dialog. Moderator Tom Helgesen, ressursgruppen Lean

10:45 Pause

11:00 Kvalitet og forbedring i helsevesenet

Hur man skapar riktigt välfungerande sjukvårdsverksamheter i praktiken? Magnus Lord

Implementering av pakkeforløp- Forbedringsarbeid innen psykisk helsevesen for barn og unge. Åshild Skogerbø og Liv Sand, SUS

Dialog. Moderator Håkon Brydøy, ressursgruppen Lean

12:30 Lunsj.

13:10 Kultur for forbedring.

Respekten för människan. Robert Kusén

From crash diet to sustainable- achieving a successful lean culture. Nashater Deu Solheim

Den grenseløse flyten. Kenneth Gilje

14:45 Dialog. Moderator Federico Juarez, ressursgruppen Lean.

15:00 Oppsummering og avslutning. Pål Mangor Kvammen

15:15 Takk for i år!

Foredragsholdere

Nikolai Astrup

Nikolai Astrup ble utnevnt til kommunal- og moderniseringsminister i januar 2020. I perioden januar 2019 til januar 2020 var han digitaliseringsminister. På Stortinget har Astrup være medlem i energi- og miljøkomiteen, transport- og kommunikasjonskomiteen og finanskomiteen

Olav Bådsvik

Olav Bådsvik er Vice President Lean i Equinor. Han er ansvarlig for å transformere Equinor til en kontinuerlig forbedringskultur. Han har mer enn 30 års erfaring fra olje- og gassnæringen, og var blant annet leder for Sture & Kollsnes anlegget da de ble nominert til som kandidat til Årets leanprosjekt av Lean Forum Norge i 2017.

Hege Fjell Urdahl

Hege er Vice President Integrated Operations i Aker BP. Hun er ansvarlig for kontinuerlig prosessforbedring og digital transformasjon innenfor Operations & Asset Development i Aker BP. Gjennom Integrated Operations har Hege prosess- og systemansvar fra selskapsplanlegging via drifts- og vedlikeholdsprosesser til operativ forsyningskjede og logistikk. Dette legger grunnlag for forbedring langs hele verdikjeden.

Jasmin Gunnarshaug

Jasmin Gunnarshaug er Improvement Manager for NOAKA, Aker BP. Hun har 26 års erfaring fra olje- og gassnæringen, og er svært sentral i Aker BPs omfattende satsing på kontinuerlig forbedring og Lean.

Åshild Skogerbø

Åshild Skogerbø (psykolog, PhD) har studert ved Universitetet i Oslo, og Universitetet i Amsterdam. Hun har sin PhD fra Københavns Universitet. Skogerbø jobber nå som poliklinikkleder i barne- og ungdomspsykiatrien (BUP) ved Stavanger Universitetssykehus.

Liv Sand

Liv Sand (PhD/psykologspesialist) er poliklinikkleder ved BUP Hinnna. Hun har jobbet med Lean siden årsskiftet 2015-16, og implementerer dette i en poliklinikk i barne- og ungdomspsykiatrien. Hun har Lean-sertifisering fra UiS, og jobber aktivt med forbedringsarbeid gjennom lokale nettverk og deltakelse på konferanser.

Nashater Deu Solheim

Nashater Deu Solheim er CEO i Progressing Minds. Dette er et ledende rådgivningsselskap innen ledelse, bedriftskultur, endring og forbedring. Progressing Minds ble opprinnelig etablert i Storbritannia, men drives nå fra Stavanger, og Nashater kjenner det lokale næringslivet godt.

Kenneth Gilje

Kenneth Gilje er kulturarbeider hos Gilje Tre, og seniorrådgiver i SINTEF Manufacturing. Kenneth har lang erfaring fra forbedringsarbeid, og Gilje Tre ble i 2015 kårets til Årets Leanbedrift av Lean Forum Norge.

Presentasjoner

Transforming to a broad and global energy company, Olav Bådsvik

Equinor Olav Bådsvik naeringsforeningen.pptx

Enabling the Mindset of a Learning Organisation, Jasmin Gunnarshaug