23.sep

Treffpunkt Jæren: Kalberg Valley

Det anslås at den ambisiøse satsningen på datasenter og strømbase på Jæren kan gi tusenvis av nye arbeidsplasser. Hva er de konkrete planene, prognosene og konsekvensene? På høstens første Treffpunkt Jæren gir vi deg fakta på bordet.

Med en ny transformatorstasjon som skaper Norges sterkeste kraftstasjon og direkte fiberforbindelser til Storbritannia og Europa, er alt på plass for den mest lovende datasenterklyngen i Norge - "Kalberg Valley".

Kalberg har alle forutsetninger for å tiltrekke seg internasjonale aktører, og skape nye arbeidsplasser på få år. Slik kan Jæren tiltrekke seg de mest kompetente hodene i landet. Men hva må på plass for å sikre tusenvis av arbeidsplasser på Jæren? Hvilke muligheter gir dette for vekst i også andre næringer. Er Kalberg en forutsetning for å få etablert andre datasenter i Rogaland, eller vil en etablering bli kroken på døra for de andre? Og hva vil en eventuell utbygging av Kalberg bety for jordvernet og naturverninteresser?

Treffpunkt Jæren er en fast møtearena på Jæren, med fokus på utvikling og vekst i Jærkommunene. Treffpunkt Jæren arrangeres i samarbeid med Sparebanken Vest

For mer informasjon vennligst kontakt Silje Finnskog Jensen.

>> No shows vil bli fakturert dersom avbestilling ikke er gjort innen 48 timer før møtestart.

COVID-19

Næringsforeningen følger alle smittevernråd fra Folkehelseinstituttet og norske myndigheter for å sikre at våre møteplasser er trygge. Vi ber deg derfor sette deg inn i våre krav og rutiner når du skal være deltaker hos oss. KLIKK HER for å sette deg inn i våre smitteverntiltak i forbindelse med covid-19.

Pga covid-19 er deltakelsen begrenset til 100 personer.

17.30 Registrering, kaffe og god drøs.

18.00 Velkommen, ved Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen.

18.05 Eimund Nygaard, administrerende direktør i Lyse.

18.25 Tor Kristian Gyland, administrerende direktør i Green Mountain.

18.45 Geir Skadberg, landbruksdirektør & Per Kristian Austbø, assisterende fylkesmiljøvernsjef hos Fylkesmannen i Rogaland.

19.05 Middag og drøs.

19.50 Sigmund Rolfsen, ordfører i Klepp.

20.10 Petter Lorentz Stabel, Time kommune.

20.30 Arne Bergsvåg, Fylkesvaraordfører i Rogaland.

20.50 Spørsmål ?

21.00 Takk for i dag.

Foredragsholdere

Petter Lorentz Stabel

Petter Lorentz Stabel er varaordfører i Time kommune (FrP). Petter har vært aktiv i Timepolitikken i til sammen 4 perioder, og var også varaordfører mellom 2011 og 2015. Han har fartstid fra Jærentreprenør som prosjektleder og har tidligere jobbet i Simex i ulike roller.

Geir Skadberg

Geir Skadberg er landbruksdirektør hos Fylkesmannen i Rogaland. Han har tidligere jobbet som seniorrådgiver for næringsutvikling. Som landbruksdirektør jobber Skadberg for at målene i nasjonal landbrukspolitikk skal nås i Rogaland.

Per Kristian Austbø

Per Kristian Austbø er assisterende miljøvernsjef hos Fylkesmannen i Rogaland, med seksjonsansvar for natur. Han har tidligere jobbet som naturforvalter i samme organisasjon. Per Kristian har ansvar for konsekvenser av inngrep i naturen.

Presentasjoner

Minge Kalberg, Harald Minge

treffpunkt jæren september 2020.pptx

Datasenter i regionen?, Kristin Larsen