04.apr

UTSIKTER 2024

På UTSIKTER får du et innblikk i makroøkonomi, geopolitisk risiko, samt en gjennomgang av norsk økonomi, renteutviklingen, kronekursen, inflasjonen, boligmarkedet og utsiktene for Rogaland. I tillegg vil du lære mer om kunstig intelligens. Velkommen til den 19. utgaven av UTSIKTER!

Konsernsjef Kjerstin Braathen i DNB og flere flinke folk kommer på UTSIKTER.

Equinors sjeføkonom Eirik Wærness vil gi oss viktige perspektiver fra Norges ledende selskap i energiomstillingen.

Vi vil også ta for oss betydningen av krigene i Ukraina, Midtøsten og Sør-Kina-havet. Her har vi hentet inn en ekspert på området; Arne Bård Dalhaug, president i Norges Forsvarsforening og tidligere generalløytnant. Hva mener han om virkningene av krigene, og hvordan påvirkes næringslivet?

Og sist, men ikke minst, får vi besøk av Silvija Seres, en visjonær matematiker og teknologiinvestor som gjør kompleks teknologi forståelig og anvendelig. Silvija vil inspirere og engasjere deltakerne, men også gi konkrete verktøy og strategier for å utnytte KI og data til å drive innovasjon og vekst.

Oddmund Berg, makroøkonom i DNB Markets erstatter Eirik Larsen og presenterer DNB rapporten Økonomiske Utsikter.

Bli med for å få kompetansepåfyll og bygg nettverk!

UTSIKTER er et samarbeid mellom DNB og Næringsforeningen.
Kunder i DNB og medlemmer i Næringsforeningen betaler medlemspris. Rabattkode for bankens kunder: DNBKUNDE.

Vi gjør oppmerksom på at mindre endringer i program kan forekomme.

I etterkant av UTSIKTER, kl 13, blir det informasjon om K8, et av landets mest moderne næringsbygg.
Deretter heis opp i 16. etasje med besøk på takterrassen.

Har du spørsmål om møtet, ta kontakt med Trude Refvem Hembre, Næringsforeningen.

>> No shows vil bli fakturert dersom avbestilling ikke er gjort innen 48 timer før møtestart.

09.00 Registrering, kaffe og mingling.

09.30 Velkommen, v/regionbanksjef DNB Terje R Fanebust & Harald Minge, Næringsforeningen.

09.40 - Kjerstin Braathen, konsernsjef DNB.

10.05 Energiperspektiver i en urolig verden, ved Eirik Wærness, sjeføkonom Equinor.

10.30 - Silvija Seres.

11.00 Underholdning.

11.10 Lunsj og nettverksbygging.

11.45 En verden i omveltning: Ukraina - Midtøsten - Sør-Kina-Havet Arne Bård Dalhaug, president i Norges Forsvarsforening.

12.15 Økonomiske utsikter, ved Oddmund Berg, makroøkonom i DNB Markets.

12.50 Takk for i dag.

13.00 Konferanseslutt.

Moderator: Terje Fanebust, DNB.

1300-1400 Alfred Ydstebø, eier og daglig leder Base: Presentasjon av K8 med påfølgende visning av restaurant og utsikt i 16. etasje. Alle kan høre presentasjonen, men egen påmelding for de som vil opp i 16.etg.

Foredragsholdere

Kjerstin Braathen

Kjerstin Braathen er konsernsjef i DNB, og har 20 års fartstid fra ulike deler av DNB-konsernet. Tidligere finansdirektør (CFO) og leder av området Konsernfinans. Også tidligere konserndirektør for Bedriftsmarked Norge, med over 200.000 små og mellomstore bedriftskunder over hele landet. Hun har mange års erfaring fra norske næringer som shipping og offshore, og startet karrieren i Hydro Agri International.

Eirik Wærness

Eirik Wærness er direktør og sjeføkonom i Equinor, ansvarlig for makroøkonomi, energimarkedsanalyser, geopolitikk, konkurrentanalyse og markedsregulering. Wærness har hatt mange ulike roller i Equinor og har tidligere jobbet i ECON/Pöyry, Total og Finansdepartementet. Han har tidligere vært styremedlem i Innovasjon Norge og Finanstilsynet og medlem av hovedstyret i Norges Bank.

Silvija Seres

Silvija Seres er matematiker og teknologiinvestor. Hun har bakgrunn fra algoritmeforskning i Oxford, utvikling av søkemotoren Alta Vista i Silicon Valley, strategisk ledelse i Fast Search and Transfer, og tjenesteutvikling i Microsoft. Seres jobber nå som styremedlem i flere store selskaper, inkludert Ruter, Pexip og Det Norske Veritas, og som aktiv investor i flere teknologibedrifter.

Arne Bård Dalhaug

Arne Bård Dalhaug er pensjonert generalløytnant og president i Norges Forsvarsforening. Han har vært sjef for Avdeling for forsvarspolitikk og langtidsplanlegging i Forsvarsdepartementet, sjef for Forsvarsstaben/NK i Forsvaret, Norges representant til Militærkomitéen i NATO-hovedkvarteret i Brussel. Fra 2016-2019 hadde han en sentral lederstilling i OSSEs observatørkorps i russisk-okkupert område i Donbas i Ukraina. Dalhaug skriver fast for DN og benyttes mye som kommentator i media.

Oddmund Berg

Oddmund Berg begynte som makroøkonom i DNB Markets sitt makro- og valutaforskningsteam i januar 2020, etter en stilling som vitenskapelig forsker i makroøkonomisk avdeling i Statistisk sentralbyrå. Her gjorde han empirisk forskning på norsk økonomi ved hjelp av mikrodata, samt modellsimuleringer. Oddmund har en doktorgrad i økonomi fra Norges Handelshøyskole, hvor han også har fullført en mastergrad i økonomisk analyse.

Terje Fanebust

Terje Fanebust er regionbanksjef i DNB. Han er moderator på UTSIKTER 2024.

Presentasjoner

Energiperspektiver i en urolig verden, Eirik Wærness

EP23 EW Utsikter 2024 Stavanger 4 April 2024.pptx

Utsikter 2024, Arne Bård Dalhaug