Femårsjubileum for Autopia Expo: Superbiler, show og NM i bilfag
Messegeneral Arne Sivertsen hadde aldri sett for seg at Autopia Expo skulle bli så stort da han dro i gang bilmessen for første gang i 2019. Foto: Kenneth Nilsson/Autopia Expo

Femårsjubileum for Autopia Expo: Superbiler, show og NM i bilfag

Hundrevis av biler, motorsykler, trailere, NM i bilfag, drifting og traktorpulling. Bilmessen Autopia Expo blir enda større i sitt femte år.
18.mars 2024 Arne Birkemo

– Autopia Expo har blitt veldig stort på veldig kort tid. Det hadde jeg ikke trodd da jeg dro i gang messen i 2019. Tanken bak var at etter utallige messer rundt andre steder, var det på tide at også Stavanger fikk sin egen bilmesse. Autopia var en suksess fra starten av, og interessen øker hvert år, forteller messegeneral Arne Sivertsen til Næringsforeningen.

Fra fredag 5. april til søndag 7. april er det altså tid for Autopia Expo 2024 i Stavanger Forum. I år feirer messen femårsjubileum.

Messeområdet blir utvidet fra fem til seks haller. Minst 300 biler stilles ut, pluss oppimot hundre motorsykler og en god del trailere – som er første gang på Autopia Expo.

I tillegg til superbiler og historiske biler, kommer også bilforhandlere med det siste nye på markedet.

I fjor var det 14.700 besøkende på bilmessen. Autopia Expo feirer fem år i år, og håper på enda høyere besøkstall i 2024. Foto: Kenneth Nilsson/Autopia Expo

Masse show

I den ene hallen, plastteltet ute, blir det drifting og traktorpulling – og rennebilløp.

– Her er det noe for alle. Enten man er entusiast, superbil-samler eller barnefamilie. Det blir også mye kjekt å se og gjøre for barn, sier messegeneral Sivertsen.

I år blir det også dobbelt tribune og flere vifter.

Bilene som stilles ut eies av privatpersoner.

– Regionen vår har mange entusiaster. Det er utrolig mange spennende biler som eies av mange her i regionen. Vi er takknemlige for at de vil vise dem fram

14.700 personer besøkte messen i fjor. Det bar ny rekord. Sivertsen håper på nye publikumsrekord i år.

Messegeneralen vil også arbeide for å få enda flere tilreisende til Autopia.

– Det forundrer meg at det ikke kommer flere fra andre steder i landet. Vi har en stor utstilling, i tillegg har vi nybil-konseptet – bilforhandlere som viser fram nye modeller – det er unikt, poengterer Sivertsen.

LES OGSÅ: Robot-gründer får kjempekontrakt

Lokalt NM-håp

Det arrangeres også NM-finale i bilfag.

– Det konkurreres i fire grener: Storbil, lettbil, karosseri og lakkering. Det bygges fire verksteder på 1600 kvadratmeter. Hele 40 deltakere er med i NM-finalen, sier Sivertsen.

En av deltakerne er Simen Bergsholm, som til daglig jobber som bilmekaniker på Møller Bil. Han skal konkurrere i NM-grenen Lette kjøretøy, altså personbil.

– Jeg håper naturligvis at jeg skal gjøre det bra, men det er jo svært mange andre som er utrolig dyktige – så det vil naturligvis ikke være lett å komme til topps. Det blir å gjøre ditt aller beste, sier Bergsholm til Næringsforeningen.

Simen Bergsholm er det lokale håpet i NM i bilfag, som arrangeres under Autopia Expo. Foto: Møller Bil

Han startet som lærling hos Møller august 2022. Før det hadde han også utplassering hos Møller mens han gikk på Gand videregående.

Bergsholm er vant med å konkurrere. I 2022 deltok han i en konkurranse for videregående skoler i Kristiansand. Året etter var han med i fylkesmesterskapet på Autopia Expo 2023 i Stavanger. Her gikk han av med seieren.

– Kjekt å delta, men ekstra kjekt å vinne, spesielt siden det var på hjemmebane, kommenterer det unge bil-talentet, som forteller at han alltid har hatt en stor fascinasjon for mekanikk og spesielt forbrenningsmotorer.

– Jeg er heldig som har foreldre som har latt meg få lov til å demontere og studere forskjellige ting som for eksempel gamle plenklippere, mopeder og ATV-er – før far kjøpte en 1998 VW Vento, som jeg og broderen fikk skru på. Etter det har det blitt en stor del av livet mitt, forteller Bergsholm.

Viktig for rekrutteringen

De andre 40 deltakerne kommer fra hele Norge.

Hans Petter Bø, daglig leder i Rogaland Bilbransjes Opplæringskontor, sier NM på Autopia Expo gir besøkende mulighet til å dykke ned i bilbransjens mangfold og innovasjon.

– At NM arrangeres på Autopia Expo gir oss muligheten til å vise – spesielt ungdommer – hvor utrolig spennende bilfaget er. Kanskje er det noen besøkende ungdommer som blir inspirert. Det er viktig for rekrutteringen til faget, sier Bø.

– NM i Bilfag på Autopia Expo er ikke bare en konkurranse, men en feiring av talent, innovasjon og lidenskap for biler. Vi har invitert over 2000 ungdommer til å besøke NM-arenaen. Dette girt dem et bredt perspektiv på karrieremuligheter innen bilfag, avslutter Bø.

LES OGSÅ: Frances Jackson vil bytte ut London med Stavanger

Faglig påfyll: Firmabilmøtet

På Autopias første dag, fredagen klokken 10-12, inviterer Autopia og Næringsforeningen til «Firmabilmøtet», i Stavanger Forum.

Her stilles det flere interessante spørsmål: Hvilke biler kommer?  Hvordan vil bilene holde seg i pris? Er hydrogen svaret for storbilen? Hvordan bygges morgendagens lade-infrastruktur?

Programmet:

• Hvor er vi nå og hva er på markedet om 5 år?
  • Brukt el-bil marked. Hvordan vil bilene holde seg i pris
  • Taxi og erfaringer med elektrifisering Svein Svimbil, Rogaland Taxi
  • Hydrogen i lastebil? Bjørn Røstad, Sr-Group
  • Finansiering av "grønn transport" Trond Støldal, Brage Finans
  • Fremtidens hurtiglademarked, hvordan lykkes Tor Kjetil Bergsaker, UNOX

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…