Fokus på ledelse i en spennende møtevår

Næringsforeningen legger opp aktiviteter til en ny vår, og arrangerer en rekke spennende aktiviteter med fokus på ledelse, nye muligheter, energi og bærekraft.
14.januar 2020 Trude Refvem Hembre

Våren 2020 byr nok en gang på en fullspekket møtekalender. Det legges ned mye tid på møtene i Næringsforeningens administrasjon. Noen møter kommer via Næringsforeningens ressursgrupper, andre i samarbeid med ulike aktører og enkelte er direkte innspill fra medlemmer. Målsettingen er at møtene skal være aktuelle og matnyttige for de aller fleste medlemmene.

UiS-samarbeid

Handelshøgskolen ved Universitetet og Næringsforeningen inngikk en samarbeidsavtale i fjor som omhandler flere områder, blant annet Styreskolen. Dette er en kompetanseserie med aktuelle tema for ledelse og styret for å kunne lede og ta strategiske beslutninger. Forelesere er ressurser ved HHUIS. I tillegg har vi satsingen Børs og fakultet, en arena for diskusjon av samfunnsspørsmål som er av betydning for næringsliv og akademia.
- Vi har fått et nye spennende møteserier, så vi er klare for 2020, sier Egil C. Svela, samfunns- og næringslivskontakt ved HHUIS.

Lederskolen

Lederskolen går inn i 11. året, og har hittil gitt over 16.000 ledere kompetansebygging og inspirasjon. Hensikten er å tilby en møteplass hvor deltakerne kan få faglig påfyll og utvide nettverket sitt. Programmet har tverrfaglig tema innen ledelse, og er et samarbeid med BI. Det er rundt 2-300 deltakere fra ulike bransjer på hver samling, og fire samlinger i halvåret. Vårens fire tema er: Bærekraft som konkurransefortrinn med Cecilie Staude, Gunstig Intelligens med Trond Kjærstad, Endringsledelse med Helene Loe Colman og Hvordan skape nytt næringsliv og nye arbeidsplasser: Om kompetanse, klynger og innovative økosystemer med Torger Reve.

Klassikeren for bank og finans

Aksjeåret er den viktigste møteplassen for alle som er opptatt av investeringer i vår region. Den 7. januar møtes finans- og forvaltningsbransjen i storstua Atlantic Hall. Foredragsholderne er porteføljeforvalter Alexander Stensrud i SKAGEN fondene og sjefsstrateg Peter Hermanrud i Sparebank 1 Markets. Investor Harald Espedal leder dialogen mellom foredragsholderne.

Utsikter2020

For 15. gang inviterer DNB og Næringsforeningen til Utsikter. Halvdagskonferansen blir 23. januar på Clarion Hotel AIR, Sola. Senioranalytiker Eirik Larsen slipper årets økonomiske rapport på Utsikter. I tillegg kommer flere spennende foredragsholdere. Sjekk programmet, og velkommen!

FOLK – kultur og ledelse

Anne Lindmo inntar igjen Sandnes når FOLK står på programmet 20. mars. Det er tredje året Lindmo er konferansier på lederkonferansen FOLK. Tema i 2020 er kulturbygging og endringsledelse. Det handler om hvordan vi får det beste ut av folk.

Hovedforedragsholder blir Petter Stordalen. Hotellkongen sier selv at han er best på kulturbygging, og vil dele sine erfaringer på FOLK.
Morten William Knutsen ved Handelshøyskolen BI er en ettertraktet foredragsholder, og kommer også på FOLK. Konferansen er et samarbeid mellom Sandnes Sparebank og Næringsforeningen.

– Sandnes Sparebank ønsker å være en litt annerledes bank. Dette er et bidrag til det lokale næringsliv i form av en litt annerledes konferanse som skal handle om folk og ledelse. Vi ønsker med dette også å sette Sandnes som by tydeligere på kartet, sier adm. direktør Trine Stangeland i Sandnes Sparebank.

Bli en trygg selger

Det blir to-dagers DISA-kurs 15 og 16. januar, her dreier det seg om et salgsverktøy for dypdykk. Kurset er utviklet i samarbeid med Evan Jones, og med bedrifter som bruker verktøyet i hverdagen. Kursdeltakerne får også selv tilbud om å gjennomføre en DISA-analyse.

50/50

Næringsforeningens ressursgruppe 50/50 ønsker deg velkommen til kick off 16. januar på Kvistn. Her presenteres verktøy for å styrke likestilling og konkurransekraft i næringslivet. Samlingene i likestillingsprogrammet er 18. februar, 31. mars, 21. april.

Økonomisk kriminalitet

I samarbeid med politiet inviteres næringslivet 17. januar til et informasjonsmøte om forebygging av økonomisk kriminalitet. Politiet gir oss tips og råd rundt trusselbildet og forebygging av risiko for å bli utsatt for dette i egen bedrift.

Energi

Energiåret 2020 er møteplassen for alle sentrale aktører i energisektoren. Her tas pulsen på bransjen, og mulighetene fremover identifiseres. Blant foredragsholdere er ny toppsjef for Oljedirektoratet, Ingrid Sølvberg, EYs Espen Norheim og Tor Arnesen i energiklyngen Norwegian Energy Solutions. Meld deg på Energiåret 6. februar.

Ung, engasjert og interessert i styrearbeid?

Da er Styrekandidatene noe for deg! Styrekandidatene er en unik mulighet til å få innsikt og erfaring i styrearbeid. I løpet av et år hospiterer kandidatene i et lokalt styre. Hensikten med programmet er å introdusere yngre, dyktige personer til styrearbeid. Møt på Kick off 6. februar for å høre mer.

Seminar om balanserte anskaffelser gjennom dialog

Næringsforeningen, i samarbeid med Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi) arrangerer 12. – 13. februar et intensivt seminar om hvordan forbedre dialogen mellom oppdragsgivere entreprenører ved offentlige anskaffelser. Dette blir et matnyttig, intensivt seminar med en kombinasjon av innlegg og praktisk dialogtrening. Vi tar for oss tema som kontrakter, kravspesifikasjoner, tildelingskriterier, miljø, innovasjon og seriøsitetsbestemmelser. Vi legger opp til bred deltakelse fra både offentlige aktører, og private entreprenører.

Lean-dagen

Lean-dagen samler flere hundre deltakere fra offentlige og private virksomheter som er opptatt av kontinuerlig forbedring og Lean. Årets hovedtema er «Embracing Change», og vi får besøk av av topp foredragsholdere. Sett av 2. april til Lean-dagen!

Andre møter

Næringsforeningen arrangerer Treffpunkt rundt om i regionen med aktuelle tema og en rekke andre møter. Sjekk ut møteplanen på nett. Alle møter er åpne for alle, men medlemmer får rabatt og betaler vanligvis en tredjedel av deltakerpris. Se oversikt over alle møter i vår møtekalender.

Velkommen!

B2B Speed-dating: – Dette må vi gjøre igjen

I løpet av en time fikk Connie H. Meling i Folkehallene og Simen Clementsen i Xceed deite 12 andre personer/selskaper. – Utrolig kjekt, spennende og v…

Hjemmekontor og mobilitet før og etter Covid

Til tross for økt bruk av hjemmekontor og videomøter, øker opplevelsene av trafikkø. Vi kan ikke bare fortsette å bygge nye veier i det uendelige, ell…

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.