Sentralbanksjefen til Stavanger: – Viser hvor viktig regionen er for AS Norge
Lokale bank-topper gleder seg til sentralbanksjef Ida Wolden Bache kommer til Clarion Hotel Stavanger 10. april.

Sentralbanksjefen til Stavanger: – Viser hvor viktig regionen er for AS Norge

Sentralbanksjef Ida Wolden Bache møter regionens næringsliv 10. april. Dette tenker lokale banksjefer om besøket.
03.april 2024 Arne Birkemo

Sentralbanksjef Ida Wolden Bache og nestleder i Oljefondet Trond Grande er klare for å møte det lokale næringslivet i Stavanger-regionen.

Konferansen er onsdag 10. april på Clarion Hotel Stavanger i Olavskleiva.

Her kan du lese mer om arrangementet og melde deg på.

Prisvekst, inflasjon, energiprisene og høye renter har skapt usikkerhet for mange av Næringsforeningens medlemsbedrifter.

Hvordan oppnå stabil utvikling i norsk økonomi og dermed forutsigbare rammebetingelser for næringslivet? På dette møtet vil sentralbanksjefen gi sin vurdering av framtidsutsiktene.Det skal handle om pengepolitikk, utsikter for norsk økonomi og forvaltningen av petroleumsformuen.

Næringsforeningen har snakket med flere lokale banksjefer og økonomer om deres tanker of forventinger til møtet.

SR-Bank: – Gjøre mer for kronen?

Sjeføkonom i Sparebanken 1 SR-Bank, Kyrre Knudsen, gleder seg til å høre på sentralbanksjef Ida Wolden Bache.

– Sentralbanksjefen har gode og velformulerte analyser. Det er stas å høre på Ida Wolden Bache. Jeg tror mange bruker dette som en anledning til å følge ekstra nøye med, og tenke gjennom implikasjonene som sin bedrift – av utsiktene for inflasjon og rente, sier Knudsen og fortsetter:

– Det er en tid med mye spenning og usikkerhet knyttet til inflasjon og renteutsiktene. Dette betyr mye for folk og bedrifter. Det blir spennende å høre hennes perspektiver på hva vi kan vente oss fremover, og hva som er de største usikkerhetsfaktorene, sier Knudsen.

Selv tror Knudsen at vi mest sannsynligvis er på rente- og inflasjonstoppen. Samtidig tror han at sentralbanksjefen til minne om at vi blir på rentetoppen en stund.

– Det vil si til noe utpå høsten. Trolig september. Det har sentralbanksjefen signalisert, og jeg deler hennes vurderingt. Ellers er det greie utsikter for norsk økonomi, særlig i vår del av landet – som følge av oppgang i olje- og energibransjen, sier sjeføkonomen.

Knudsen tror at både rente og inflasjon er noe det lokale næringslivet også lurer på. Han tror også det kommer spørsmål om hvorfor kronekursen er så svak og svingende.

MINGE OM NTP: En seier for Østlandet og Jernbaneprosjekter rundt Oslo

Selv ville Knudsen spurt om Norges Bank kunne gjort mer for å stabilisere kronen.

– De trenger ikke ha et mål for kronekursen, men det burde vært et mål å dempe svingningene. Da vil vi kunne redusere utfordringene med import-inflasjon. I tillegg blir det enklere for folk og bedrifter å planlegge, mener Knudsen.

Han synes det er flott at Norges Bank og Oljefondet besøker Stavanger og det lokale næringslivet.

– Veldig bra! Det setter ekstra søkelys på viktige forhold for Norge og norsk økonomi. De kunne gjerne vært oftere på tur, og særlig til energihovedstaden, avslutter Knudsen.

Kyrre Knudsen, sjeføkonom. Foto: Jan Inge Haga/SpareBank 1 SR-Bank

DNB: – Et viktig signal

DNBs Terje Fanebust, regionbanksjef i Rogaland og Agder, mener besøket understreker Stavanger-regionens betydning i AS Norge.

– At sentralbanksjefen kommer til Stavanger og møter regionens næringsliv er et tydelig og viktig signal til regionen vår. Besøket er å anerkjenne regionens betydning, påvirkning og verdiskapning til AS Norge. Sentralbanksjefen viser at hun er interessert i år lytte til næringslivet i vår del av landet. Vår region er «annerledeslandet», et lite stykke Norge i Norge. Her skjer det stor verdiskaping, og det er utelukkende positivt at sentralbanksjefen kommer, legger øret til bakken og lytter til hva som skjer på vår kant av landet, sier Fanebust.

Han forventer ikke avslørende nyheter fra Ida Wolden Bache, men håper at hun kan gi noen signaler til hva som er de viktigste driverne for rentepolitikken framover, og når inflasjonskurven går ned til et nivå slik at renten kan tas ned.

– Uansett viser besøket at sentralbanksjefen er interessert i regionen. Næringslivet generelt opplever store endringer: Geopolitisk, klimakrise, omstillingsbehov, AI-revolusjon som er i startfasen. Vi kan ikke alene løse disse utfordringene, men vår region har kompetanse til å løse noen av utfordringene. Det er viktig at sentralbanksjefen tar med seg, sier Fanebust.

NORSK SOKKEL: Investeringer på 244 milliarder i 2024

Sparebanken Vest: – Hvorfor så svak valuta?

Njål Skår, regiondirektør i Sparebanken Vest tror det neppe kommer mye nytt fra Wolden Bache.

– Det er begrenset hva hun kan si, gitt sin posisjon. Det er veldig bra at sentralbanksjefen tar turen til regionen. Klokt å komme seg ut av Oslo-gryta av og til. Det kan gi andre perspektiv, sier Skår.

Sentralbanksjefen skal blant annet komme med sine vurderinger av framtidsutsiktene. Skår tipper hun henviser til Norges Bank sine undersøkelser og sier noe om lav arbeidsledighet.

– Flere bransjer er nær full kapasitetsutnyttelse. Andre sliter mer, for eksempel boligproduksjon. Jeg tror hun i sum spår en svak økonomisk opptur, spår Skår.

Sparebanken Vest-sjefen er spent på hva Wolden Bache sier kom renten. Skal den opp eller ned? Og når?

– Kronekursen har kommet inn som et svært krevende element i rentevurderingene. Norge er avhengig av import. Den svake kronen vi nå ser gjør at vi importere inflasjon. Her har Norges Bank et dilemma. Settes renten ned for tidlig, vil kronen svekkes ytterligere. Som medfører enda høyere priser, og dette er en spiral som Wolden Bache vil unngå.

– Det vil nok bli både høst og vinter før vi ser rentereduksjoner som monner.

Før konferansen er det mulig å sende inn spørsmål på forhånd. Skår vet hva han ville spurt om.

– Jeg ville spurt ok Baches vurdering av den svake kronen. Hvorfor har Norge så svak valuta – selv om AS Norge har bunnsolid økonomi, og rentenivået er høyt?

Den Gule Banken: – En anerkjennelse av regionen

Trine Stangeland, administrerende direktør i Den Gule Banken Sandnes Sparebank, sier det er svært positivt at sentralbanksjefen besøker regionen.

Det er også en annerkjennelse av regionen. Vi er en viktig region for Norge. Næringslivet her har høyere aktivitet enn i resten av landet, og vi har en spennende fremtid i møte. Vi har internasjonal erfaring og kompetanse og vi har sterk omstillingskraft. Vi bidrar vesentlig inn til statskassen i dag og vi vil også gjøre det framover. Det tror jeg både hun og flere andre sentrale beslutningstakere ser.

– Det er også positivt at hun får høre hva som er viktig for næringslivet hos oss, sier Stangeland.

Trine Stangeland i Den Gule Banken Sandnes Sparebank.

Hun tror ikke Wolden Bache kommer med store nyheter.

– Jeg tror ikke vi får vite så mye mer enn det vi vet fra før, men det er både inspirerende og gøy å høre budskapet direkte fra henne. Det er imidlertid ikke tvil om at det er press på den norske kronen om dagen og at dette indirekte henger sammen med nivå på styringsrenten. Det blir interessant om hun vil si noe om det. Det ser ut som vi begynner å få kontroll på inflasjonen. Det i seg selv skulle tilsi å sette styringsrenten ned, men press på kronen kan virke motsatt.

Stangeland håper sentralbanksjefen tar med seg følgende tilbake til hovedstaden:

– Hvor viktig denne regionen er for Norge og hvor opptatt vi er av å skape, utvikle og få ting til. Ikke minst at vi får ting til. Jeg skulle ønske hun fikk et inntrykk av den gode «jærånden» som preger store deler av næringslivet, avslutter Stangeland.

LES OGSÅ: Robot-gründer får kjempekontrakt

Jæren Sparebank: – Bra for mange, tøff for mange

Geir Magne Tjåland, administrerende banksjef i Jæren Sparebank synes også det er flott at Wolden Bache kommer til regionen.

– At hun kommer viser at vi er en spennende region. En region hvor det skjer mye verdiskapning. Det er et bra signal at de besøker oss.

– Vi er i et område hvor økonomien er todelt – olje og energi og annen næring. Selv om det er generelt bra i området vårt, er det mange næringer som sliter. Da tenker jeg mest på bygg og anleggsbransjen og privathusholdninger – og bransjene som henvender seg til privathusholdningene, sier Tjåland.

Han tror sentralbanksjefen er forsiktig med å komme med de store nyhetene.

– Men kanskje kommer det noe innfor valuta og den svake kronen?

Geir Magne Tjåland, administrerende banksjef i Jæren Sparebank.

Hjelmeland Sparebank: – Slår hardere enn renten

I Ryfylke sier Bjørn Tjensvold, administrerende banksjef i Hjelmeland Sparebank, at både næringslivet og privatpersoner merker det høye rentenivået.

– Det er allikevel mange bedrifter som gjør det veldig bra. Flere selskaper innen byggenæringen har svært travle dager, grunnet en diversifisert portefølje av oppdrag. Både disse bedriftene og andre bedrifter er særlig opptatt av de økte prisene – inflasjonen – som slår kanskje enda hardere enn renten, sier Tjensvold.

Tilbakemeldingene fra kundene til Tjensvold er at de håper Norges Bank gjør det som trengs for å stagge inflasjonen og stabilisere kronekursen – en gang for alle.

Tjensvold vil også har svar på når sentralbanksjefen tror inflasjonen vil komme ned mot to prosent.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.